Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Dags för en uppgradering av vattenförvaringen. Jag går från de svarta tunnorna som håller 75l till nya dunkar som tar 220. Jag har köpt två men bara en som skickats så nu kan man se före och efter i samma bild. 3 gånger så mycket vatten men tar nästan inte mer plats så är väldigt nöjd med det även om det var hutlöst dyrt.
    • Chemiclean är en antibiotika - erythromycin trots tillverkarens bortförklaringar. De har sagt att det är "not erythromycin succinate" vilket verkar vara sant eftersom analyser i Tyskland har visat att det är erythromycine sulfate.   Se här eller i denna tråd från 2012   Ett vanligt trick i den här branschen. Det samma gäller Vibrant som såldes som ett bakteriellt preparat mot alger men i verkligheten var en algicid   Chemiclean och liknande produkter baserade på antibiotika skall inte användas i akvarium på grund av risken för bildande av bakteriestammar som är resistenta mot  antibiotika. Är förbjudet att använda produkter som innehåller antibiotika utan recept i Sverige - och därmed också förbjudet att sälja. Använd inte - och gör inte reklam för produkter - som inte är lagliga att använda i Sverige. Jag vill inte läsa mer artiklar om att akvariehobbyn orsakar den eller den skadan på naturen eller använder det eller det förbjudna ämnet. Det räcker med guldfiskar som rymt eller malar som förmodas satts ut av akvarister. I malfrågan var det en nordamerikansk mal som inte finns i akvarier och hade satts ut för sportfiske men det hindrade inte angrepp på akvariehobbyn..   MVH Lasse
    • jorå, men cyanon kommer tillbaka efter någon månad. jag är inte övertygad om att cyanon orsakas av organiskt material 
    • Har du provat chemiclean än? Funkar väldigt bra och verkar inte ha några nämnvärde negativa effekter. Ozon skulle också kunna vara ett bra alternativ om du har mycket organiskt material i vattnet då det oxideras. 
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...