Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,7k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   1 Användare, 0 Anonym, 202 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,3k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 058
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Mac-man
    Senaste användare
    Mac-man
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Jag tänkte blåsa liv i en viktig fråga, vi har skrivit mkt om detta genom åren. Nya akvarister kanske inte vet. Förhållandet mellan pH, CO2 och alkalinitet.  Om ett vatten får stå tillräckligt länge utan tillskott av ngt, så kommer dess CO2 halt till slut ställa sig i jämnvikt med luftens. CO2 är det som avgör vilket pH vi har i vattnet. Alkaliniteten också, men alk påverkar pH mkt mkt mindre och inte så linjärt, som CO2 gör. Om vi dubblar CO2 halten , så minskas pH med 0.2 enheter (pH 0.2 är samma som dubbling , då pH är en log skala). Men om du dubblar alk, så händer knappt ngt med pH. Alk är mer för att stabilisera pH, motstå svängningar, för HCO3 jonen (som utgör alkaliniteten) arbetar inte lika effektivt som buffert vid alla pH värden.    Så, vi håller oss nu till CO2. Om vi har ett vatten som står utomhus, och låter det uppstå jämvikt med luften , som har 400 ppm CO2, så kommer pH värdet (vid "normal alk") bli ungefär pH 8.2.  Nu ställer vi in akvariet inomhus, luften där har säkert ett CO2 på 800ppm. Om vi nu med världens största skummare mm lyckas få jämnvikt igen med luften kommer pH värdet isåfall  bli 8.0 pH.  Vi kan säga att 8.0 är akvariets jämnvikts pH . Rent praktiskt betyder det att om pH< 8.0 så kommer ytterligare genomluftning leda till att karet vill bli av med CO2, och pH stiger lite. Vid pH>8.0 så kommer ytterligare luftning av vattnet innebära att CO2 dras ner i vattnet och sänker pH.  "Oändlig" genomluftning av vattnet strävar att hålla pH värdet på 8.0 helt enkelt.    Vän av ordning säger "men min inomhusluft är nog inte bättre än 800 ppm men jag har  visst pH över 8.0 ibland. Såklart, det vet vi ju, fotosyntesen är blixtsnabb på att ta upp CO2 (mkt mkt snabbare än utvärdering av co2 via luften) och under den perioden kan  pH komma över systemets jämnviktspH.      Det är lite fel pedagogik o säga ett lågt pH åtgärdas med "pulver". Det går förstås alltid tillfälligt att göra det, oftast genom dosering av CO3. Men det ger bara en tillfällig effekt. Om du tar ett vatten o höjer alkaliniteten med dels HCO3 och med CO3, så kommer på lång sikt det vara exakt samma pH i dessa 2 glas, och samma KH, men den omedelbara effekten är att CO3 glaset får högre pH. Men när jämnvikt är inställd är det inte ngn skillnad i pH.  pH höjande produkter höjer alltså egentligen bara KH, och endast på kort sikt pH.  pH problem (lågt) tycker jag alltid skall åtgärdas med ökad utvädring av CO2, som ju är grundorsaken till det låga pHet. Det kan man göra genom att vädra, eller ännu bättre, dra luft genom ett CO2 media. Det där vet vi ju, och är inte huvudämnet i denna tråd, utan mer sambanden, alk, CO2, pH.    /Jonas  
    • Helt ok för mig, men jag postade där o märkte att då kom inte inlägget upp som "nytt" , och därmed är jag rädd att folk missar vissa inlägg om vi fortsätter där. Vi brukar inte låta artiklar bli trådar. Svårare att hitta också. Det finns ingen som helst baktanke med att skapa en riktig tråd,däremot en "fram"tanke, nämligen att underlätta för medlemmarna.  Så, jag föreslår att du fortsätter här, för att alla enkelt skall kunna se når tråden förnyas. Jag kommer personligen svara oavsett var du eller någon annan postar.    Mvh Jonas    
    • Diffar ungefär 0,1 - 0,2  under dygnet 
    • Bara en liten fråga - om det inte går att diskutera i artikelregistret - hur skall kommande läsare av den artikeln veta att inte kanske alla är överens om slutsatserna utan den står som en sanning i ett artikelregister som SG står bakom. Den här tråden kommer ju försvinna i flödet med tiden. Min åsikt är att även artiklar skall kunna gå att diskutera i samband med det stället de är publicerade - annars blir det lätt galet. Så är det till exempel på Reef2Reef - finns en diskussionstråd åtkomlig direkt från artikeln.     MVH Lasse
    • Som ni vet postade jag en liten artikel med lite experiment. Artikeln kommenterades direkt i artikelregistret, men när jag postar min slutuppföljning där blir den inte synlig, så denna tråd för att kunna diskutera utanför  artikelregistret.    Mitt sista exp. avslutades idag:   Då mina testresultat möjligen omkullkastar en gammal tes, har jag nu gjort om testerna, samt kompletterat med ett nytt test.    Jag tog ånyo vatten från systemet o väntade ut eventuella spontana sänkningar av NP utan tillsatser (dvs för o se vad som begränsar eller inte begränsar).  Efter ngr dar (väntade längre denna gång) mätte jag: som tidigare var PO4 inte detekterbart, (gått från 0.03 till U.d), medans nitrat precis som förra testet ligger kvar , i detta fall runt 2 mg/l.  Så, som förra gången misstänker jag P brist, och doserade därför sedan  P i överdos, och mätte sen igen Nitrat (faktiskt bara 6 timmar senare), och vips så hade nitrat gått ner från 2 mg/l sig till undetectable. Denna gång blev resultatet logiskt, jag drar slutsatsen att mitt vatten är P begränsat (det är ingen överraskning, det vet jag i o med min lite för höga NP kvot), men inte kolbegränsat, då N nollas när P tillsätts. Detta rimmar alltså med mitt första test och min tes, att mitt akvarium inte är begränsat av kol.    För att vara övertydlig vill jag upprepa att jag tror inte att alla kar inte lider kolbrist, men däremot tror jag inte att alla kar lider av kolbrist, som "vi har lärt oss". Kanske inte går att dra dessa slutsatser 100% men mina försök inklusive detta senaste talar för att så är fallet i mitt system i alla fall.   Planerar inte göra fler försök nu, detta räcker för att väcka nyfikenhet och kanske fler försök av andra:-)   Mvh Jonas
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...