Att göra en envägs kalibrering med hjälp av RODI vatten är normalt inte en lösning. Du vet i detta fall att ett vatten med densitet av 0.997 g/ml har samma refraktion index som vatten med 0 PSU. Men vid högre salthalt så är skalan du ser i refraktometern gjord linjär med en viss lutning. Du har ingen aningen på lutningen ditt vatten har så när du skall läsa ganska långt upp på linjen så kan du gå fel. Detta kallas enpunkts kalibrering och är i de allra flesta fall bara användbar om ditt uppskattade värde ligger nära kalibreringspunkten. Det är därför en kalibrering vid 35 PSU är viktig. I ditt fall så kanske en kalibrering kring 0 PSU är bättre än kalibreringen med din lösning.
Att mäta en korrekt salthalt är svårt. När jag gjorde vattenbyte så tog jag reda på hur många gram av det salt jag använde behövdes i en liter vatten för att få just 35 PSU - sedan vägde jag upp typ 398 gram av mitt salt och blandade det i 9602 gram vatten - (gäller för Red Sea blå hink) totalt 10 L volym med 35 PSU salthalt. Mängden salt som behövs är olika för olika saltblandningar beroende på det aktuella saltets interna innehåll av vatten. Vilket salt använder du så skall vi se om jag kan ge dig en korrekt blandning för just ditt vatten. Lita INTE på AI i detta fall.
Men skaffa en riktig kalibreringslösning för refraktometer. Jag använder den här https://en.oceamo.com/product-page/salinitaetsreferenz-fuer-refraktometer/ Den är väldig stabil under tid eftersom det inte kan bli någon som helst avdunstning och håller i många år och endast några droppar behövs för kalibrering
Hur mycket vatten har ditt akvarium?
MVH Lasse
Av
Lasse, · Postat