Gå till innehåll
  • Saltvattensguiden - Butiksträff 2023 - Aquariatech - banner.png

  1. Annonsörer informerar

    1. 196
      inlägg
    2. 16
      inlägg
    3. 20
      inlägg
    4. 82
      inlägg
  2. Saltvattensguiden & Forumet

    1. 7,2k
      inlägg
    2. 1,9k
      inlägg
    3. 1,2k
      inlägg
  3. Köp och sälj

    1. Information om Köp och Sälj   (5 422 besök till denna länk)

      Information som bör läsas innan man lägger ut en annons i Köp & Sälj.

    2. 19,3k
      inlägg
    3. 3,4k
      inlägg
    4. 797
      inlägg
  4. Mitt akvarium

    1. Arkiv Mitt akvarium

      Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

      73,1k
      inlägg
    2. 20,7k
      inlägg
    3. 49,2k
      inlägg
    4. 20,4k
      inlägg
    5. 6,6k
      inlägg
    6. 2,2k
      inlägg
  5. Akvariet

    1. Nybörjarhörnan

      Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

      86,2k
      inlägg
    2. 23,2k
      inlägg
    3. 21,1k
      inlägg
    4. 10k
      inlägg
    5. 20k
      inlägg
    6. 11,8k
      inlägg
    7. Inredning

      Sten, sand med mera...

      10k
      inlägg
    8. 4,5k
      inlägg
    9. 44,9k
      inlägg
    10. 23,4k
      inlägg
  6. Teknik

    1. 505
      inlägg
    2. 337
      inlägg
    3. 28,7k
      inlägg
    4. Pumpar

      Interna eller externa

      13,7k
      inlägg
    5. 12,1k
      inlägg
    6. 32,7k
      inlägg
    7. 121
      inlägg
  7. Övrigt

    1. 22,3k
      inlägg
    2. Affärer och nyheter

      Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

      7,1k
      inlägg
    3. Faror med saltvattensakvarium

      Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

      1,4k
      inlägg
    4. 2,9k
      inlägg
    5. 27,1k
      inlägg
  • Kommande händelser

    Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Info angående Köp och sälj.

     

    Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

    Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

     

    Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

    Mer info om beslutet.

  • Senaste inläggen

    • Tjenare, fick hem ett Imazo Optiwhite 140l tänkte kolla om någon kan säkerhetsställa att det går att borra i botten?   Jag har hört att många akvarium har härdat glas i botten.   Jag ska ringa och höra med dem efter helgen, men tänkte om någon visste.
    • Kul, mer uppdateringar!   Nybörjare här med mycket frågor !!!!! Jag har samma akvarium fast med sötvatten som jag vill konvertera till saltvatten. Jag funderar på att köra samma lösning som dig typ, fast med en Biomaster 600 thermo som ytterfilter istället (för att gömma doppvärmaren) Och då ta bort innerfiltret, ser ut som du också gjort detta, - var det svårt? Sen ska jag ha bättre lampar också men vill helst inte ha detta blåa ljuset, tycker inte det ser naturligt ut.  Tänkte till en början bara köra fisk o sten men också sugen på några lättare koraller senare. - Hur mycket sten/sand har du? - Hur ofta gör du vattenbyten/påfyllningar? är det besvärligt att använda en RO/DI och blanda saltvatten? - Något som du skulle gjort annorlunda eller övriga tips?   Tack på förhand!   William      
    • hej 1) Nej, om du inte introducerade ngt nytt senaste 14 dagarna,  så tror jag inte det var odinium. Skälet är att odinium har en snabb livscykel, och på grund av dess 100% dödlighet kan fiskar inte utveckla immunitet mot odinium, dvs odinium kan inte ligga "latent". Had fiskarna prickar så talar det således mer för cryptocarion. Cryptocartion kan nämligen en del fiskar bli delvis immuna mot o klara av, men om vattenkvaliteten kraftigt försämras eller fiskarna stressas sänks deras immunförsvar, och då kommer cryptocarion blomma ut. Det en del kallar stressprick, vilket alltså helt enkelt är cryptocation som finns i systemet men hålls under kontroll tack vare immunitet hos fisken.  2) Cryptocarion och odinium har en liknande cykel, MEN den är snabbare för odinium. Du får googla skillnaderna men 2 veckors skillnad total kanske, om vi pratar tid för fisktomt.  3) se ovan. 70 dagar tror jag är överdrivet, så länge du har en temp över 26 grader.      /Jonas  
    • Hej     Här kommer ett försök att sammanställa mina personliga erfarenheter och den kunskap jag hittills tillägnats, rörande fisksjukdomar i våra marina saltvattensakvarium. Jag gör ej anspråk på att texten är i alla avseenden helt korrekt då jag inte är veterinär, så reservation för felaktigheter får tas i beaktning. Information baseras dock på uppgifter ifrån veterinärer, vetenskapliga texter samt egen erfarenhet. Dokumentet kan bli föremål för utvidgning och revidering.   /Jonas Roman Fisksjukdomar och karantän.pdf
  • Köp & Sälj - Säljes

  • Köp & Sälj - Köpes

  • Köp & Sälj - Övrigt

  • Berätta för en vän!

    Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
×
×
  • Skapa Ny...