Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,7k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   4 Användare, 0 Anonym, 69 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,4k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 060
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Petrus B
    Senaste användare
    Petrus B
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• jag har samma upplevelse, att förbrukningen ökar när jag doserat F. 
    • Lita inte helt på AI - felet ligger mest i första punkten med fetstil. Med direkt näringstillförsel menar man normalt att det äts - här handlar det om att något annat måste äta det först och sedan mineralisera P till ortofosfat för upptag av zooxanthellen  Bara vad gäller kvävet så kan man tala om en mer direkt näringstillförsel eftersom det mesta överflödskvävet mineraliseras direkt av fiskarna och frisläpps till 80 % direkt ut i vattnet via gälarna som NH3/NH4 Detta innebär att det är väldigt lite kväve i avföringen. Saltvattenfiskar kissar inte heller - inget kväve den vägen heller. Darwins paradox får sin hela förklaring i teorin om odlad mat inuti koralldjurets vävnad. Det är sant att bakteriell nedbrytning återcirkulerar fritt PO4 och en del ammonium inom revet men korallerna äter inte  bajs.    Kan verkligen rekommendera artikel som jag länkar till i R2R tråden - här är en lite mer populätvetenskaplig artikel   MVH Lasse
    • frågade copilot och fick detta svaret:   koraller behöver kväve och fosfor, som är begränsade i tropiska vatten. Här spelar fiskens avföring en viktig roll. Studier har visat att fiskars avföring innehåller lösliga näringsämnen som kan tas upp av korallerna, antingen direkt genom diffusion eller via zooxanthellerna.     Fiskens närvaro är avgörande på flera sätt: Direkt näringstillförsel: Avföringen innehåller kväve och fosfor som korallen kan tillgodogöra sig. Indirekt skydd: Genom att äta upp konkurrerande alger och sjögräs skapar fiskarna en miljö där korallen kan växa ostört. Ekosystemets balans: Fiskar bidrar till att hålla korallrevets näringsflöde i balans, vilket gynnar hela ekosystemet.
    • Här har du svaret https://www.reef2reef.com/threads/interesting-reports-according-darwins-paradox.1004184/   Vitsen med zooxanthellerna är just att de kan ta upp PO4 direkt från vattnet - något som visas utmärkt i den artikel jag länkar till.   MVH Lasse
    • Det kanske redan har diskuterats i någon tråd, men vet man om koraller tex Acropora kan ta upp PO4 genom huden eller behöver PO4 passera fisken för att bli tillgänglig som upptag för korallen i form av mat(fiskbajs). Om så är fallet är det vissa fiskar som har bättre bajs än andra? Alltså som exempel Cromis eller Anthias som typiskt bor i koraller eller gömmer sig där. Jag iaf fantiserar ihop att det är så och att korallerna och fiskarna är i symbios alltså fisken får skydd och korallen får mat i form av bajs. Som en anemon och clownfisk fast staghorn koraller och cromis tex. vad tror du @jonasroman?
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...