Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Jag håller inte med dig Mats. Min rostratus är först och sist på maten - inte ens min kirurg hinner med. Haft den i mer än 5 år.   Men någon annan är långsam här - det var en 17 år gammal tråd du svarade på 🤣🤣🤣   MVH Lasse  
    • Tänkte att jag kan dela ett liten tips till er som kan underlätta och förlänga intervallet mellan rengöring av  MAXSPECT Gyre cirkulation pumpar. Hela grejen handlar om att pumparna ska hamna i skuggan och inte direkt ljus, därför har jag placerat den blåa filter mattan ovanför pumparna som syns på bilderna. Inga gröna alger, pumparna håller sig ganska fräscha ,ganska länge och går att rengöra väldigt lätt med borste utan att blöta i citronsyra (brukar rengöra en gång i månaden) funkar klockrent för mig.         en kort film på de alger som jag försöker bli av med !!!     Mvh jarecki68            
    • Chat GPT är inte än rigtig intilligent, och kan inte danne slutsatsar som du och jag.    Om 51% säjar at Dino binnar mucka fosfat, ja då är det så för chat GPT, det är dett som gör at den med tiden blir mera och mera korkad, da den analysera mer och mer data, gammal data, data som ej er baserat på moderne observationer eller tanker, teknikkar.    Samtidig är dette ej et vetenskabligt forum direkt, ja inte en hobby som nogon kan säja at dette är rätt eller fel. Tror dett är en av mina facanationar i hobbyn, at man faktisk inte rigtig vet, det som gör at jag gerna bidrager med erfaring.    HUSK at jag just nu har et smil i öget och samtidig med at jag giver et kompliment, inte vil kränke nogon, så ursäkta i forväg, skriv och jag radera dette direkt. Nu kom Jonas mig i forväg, faen!    Lasse GTP 5.0  Lasse vet enormt mycka, och jag sätter enormt mycke pris på hans kunskab.    Som jeg skrev, så gillar jag personligt nye ideer som kan bringe min hobby framåt, tänk på hur svår denne hobby var för bara 15-20 år sen, back-in-the-days      
    • Jag presenterar här nu resultatet av mitt andra försök, kring vilket diskussionerna i denna tråd cirkulerat. Nu vill jag styra upp min egna tråd en smula, så jag uppskattar att  om man har ytterligare invändningar mot mitt enkla lilla experiment, så öppnar man en egen tråd, och gör som jag, skapar en egen tes o försöker bevisa den.   Mer info, tabell och resonemang finns i pdfen som postas här, men en sammanfattning av den är:   1) Min tes är att dino binder mkt fosfat på grund av dess förmåga att växa mkt fort. Jag har haft dino många ggr, och varje gång sett att po4 är mkt lågt, ibland noll. Denna gång i samband med att jag dödade dino fann jag en anmärkningsvärd stegring av PO4 efter dinon hade dött.  Jag väcker därmed hypotesen att dino kanske inte kommer på grund av lågt PO4, utan ger lågt PO4 på grund av dess snabba tillväxt och därmed fenomenala förmåga att ta upp PO4. 2) Mottesen från en del i tråden har varit att höjningen av PO4 inte berodde så mkt på dinodöden utan kunde mer bero på uteblivet PO4-upptag då fotosyntesen avstannade på grund av mörkerläggningen. För mig lät det mindre sannolikt som vet att jag har mkt lite alger, kristallklart vatten (troligen mkt lite phyto), samt nästan enbart långsamtväxande sps, och ganska lite korallmassa ändå.   Jag gjorde därför om testet, mörklade nu när jag inte hade synlig dino. Om tes 2 skulle stämma borde PO4 stiga nästan lika mkt nu.  Om tes 1 stämmer borde PO4 stegringen bli mindre.    Resultat: PO4 stegringen uteblev, vilket talar för att min tes (1) var korrekt i mitt system.    Förmodligen hade det räckt med ett dygns testperiod då fotosyntes avstannar på direkten när mörker råder.    För mig betyder detta att jag kommer vara mer ödmjuk inför den gamla sanningen att lågt po4 ger dino, och definitivt hesitera inför att till o med dosera PO4 vid dinobekymmer.    Som sagt, Jag välkomnar andra att öppna egna trådar om man vill utveckla sina egna teorier, så skall jag gärna delta där.    /Jonas   N o P förändring vid mörkläggning , med o utan dino.pdf
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...