Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,7k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Sagt o gjort:   Experiment idag: Innan matning: A 1) Innan matning: PO4 <= 0.01 mg/l 2) Matade med 3 frysta kuber (mixed, Artemia, angel formula) 3) Mätte 30 min efter matning, via mikrofilter: PO4 0.037 mg/l   Mätt med MTE/Red Sea reagent=accuracy 0.005 mg/l, precision 0.003 mg/l   Tolkning: Frysta kuber innehåller po4. Kan ju inte vara själva maten då den är organisk, men då det är döda djur/celler man fryst in, så kan ju i hanteringen innan dom fryses, ske viss celldöd, vilket leder till po4 utsläpp. Det är i alla fall ett faktum att kuberna innehåller en hel del PO4. 3 kuber, på 500 liter vatten, höjer alltså PO4 med 0.027 mg/l. Detta har jag sett varje gång, så det är reproducerbart. Det är ju enkelt för mig att mäta....så därav har jag mkt data.    B Matar jag med pellets ser jag ingen alls direkt höjning av PO4. Inte konstigt, all den maten ätes upp, så på kort sikt ingen frisättning.    /Jonas        
    • Uppdatering: Har nu doserat F baserat på 2 lab-tester . Då akvariet var fint innan med är det svårt att säga, men en sak har skett sedan dess (men behöver inte bero på det ) är att KH förbrukningen ökat ganska mkt...kanske kanske kan jag också se ökad tillväxt på en del koraller som tidigare växt extremt långsamt. Men det går inte såklart vara säker på ngt sätt att detta är kopplat till F doseringen. Jag skall ändå fortsätta lite till, men kommer bara dosera utifrån labtester. 
    • Hej @Lasse. med vår egen reagens är den 0.01, och med red sea pro är den 0.005.  Detta testat mot referensvätskor med känd halt baserat på marint vatten.  Ja, helt med på det att matningen förr eller senare blir till viss del N o P, fiskarna tar ju inte upp allt.  Nånstans tas mitt PO4 om hand, finns ju ingen gasform som vid N, och jag tror inte på fällning. Jag tror på uppbyggande av biomassa(bakterier, men viss del koraller också fast  mkt lite då dessa växer låååångsamt). I början trodde jag på fällning, att "stenen" (coraroc konstgjord) tog upp, men nu har det gått 1.6 år, och stenen är ju täckt med "biologi".    Detta med frysfoder o P, jag tror som du teoretiskt, men empiriskt är detta 100% säkert att jag får ganska exakt 0.02 ppm  höjning av PO4 varje gång jag matar med fryst. Det slår aldrig fel. Maskinen är mkt känslig för förändringar (hög precision) så även om accuray är +- +0.005 eller 0.01 så detekterar den skillnaden med hög säkerhet.  Du kan ha rätt, kanske är det organiskt P  som frigörs i mätprocessen, men är inte säker, för jag mäter Po4 dagen efter, finns inga partiklar kvar från maten då. Jag kan prova att mäta med filter på, men har en stark känsla av att jag kommer få samma resultat.  En förklaring kan va: Vid matning med frysfoder äter inte fiskarna upp allt, såsom vid pellets. En del av den frysta maten kommer förutom av fiskar även bakterier till gagn, som  mineraliserar o frisätter Po4. Den "Po4 tillverkningen" går ju fortare än om den sker "via" en fisk.   /Jonas  
    • Helt ok, då fortsätter vi där om nån vill. Är nog klar med tråden för egen del då jag gjort det sista experimentet. Går det viss tid och man upprepar ett försök kan jag se en vits att skapa en ny tråd för att göra den synlig, samt att den kan ha en annan infallsvinkel. Allt handlar om att göra kommentarer synligt, så vi får ett levande forum. 
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...