Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Kunde vara kul att se kurvor på dina mätningar längs en tidsaxel   MVH Lasse
    • Har tyvärr ingen sådan och tvivlar på att jag skulle kunna hitta någon köpare av den pga dess beteende och att jag inte bor i stockholm.   Inte mycket kvar av korallen nu så får hoppas att den inte börjar ge sig på andra LPS'er (den var och petade på min micromussa när jag introducerade den, men såg ingen skada eller att den försökt med det igen.) när den är borta och vänta med hammare tills räkan inte längre finns kvar.
    • @wrang Antar att du bytte referensvätska när värdet började öka på din graf?  Har du blandat den rätt? eller köper du färdigblandad. Är det ett inklistrat meddelande som du skickat til någon annan också? för jag säljer ingen vätska Om du är helt säker på att du blandat referensvätskan rätt skulle jag kolla så magnetomröraren fungerar.  Ph proben hade jag också testat byta men det hade det redan gjort med samma resultat? Maskinen suger inte in akvarievatten samtidigt som du doserar tex balling i sumpen?   Settings/measurment/adjust value  <--där skriver du bara in det värde du vill att den skall tolka senaste mätningen som. Tex om maskinen mäter 14 men om hanna säger 8 så skriv en 8 där. Men så där stor avvikelse har jag aldrig haft på någon av mina två maskiner. max 1 enhet.
    • Jag har inte pratat om att något dör och därmed mineraliseringen med hjälp av bakterier frisläpper organiskt N och P som inorganiskt PO4 och NH3/NH4 - jag har däremot påvisat att mörkläggningen under tre dagar mycket väl kan vara orsaken genom att den uteblivna fotosyntesen minskat upptaget av dessa ämnen och därmed ökar baskoncentrationen.    Se mitt diagram - fosfatvärdet ligger givetvis högre eftersom de tre dagarna utan ljus medfört en ackumulering av PO4 och inorganiskt N. När du sen tänder ljuset så återgår alla andra fotosyntetiserande organismer till att ta upp lika mycket som tidigare men från en högre nivå. Sen är min fråga - vad gör att just dinoflagelater "dör" när ljuset försvinner under tre dagar medans andra ljusberoende organismer överlever? Är det ens evolutionsmässigt möjligt att en organismform kan ha utvecklat ett sådant beteende? I ditt fall så är det troligtvis så att du har haft den typ av flagelater som kan övergå till ett rovbeteende i vattenkolumnen och därför släppt sitt bentiska beteende och blivit dödat av ditt UV-C.   MVH Lasse  
    • Exakt så. Däremot tror jag att korallernas fosfatupptag är helt negligerbart. Det är oerhört lågt. Det är väl bevisat med mitt fall då  mitt fosfatvärde ligger fortsatt högt Trots en vecka med fullt ljus.   Det som blir särskilt intressant är ju att jag alltid haft väldigt låga fosfatvärlden Det är därför jag tycker att man kan dra den här slutsatsen lite säkrare I just mitt fall.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...