Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Ja det stämmer rätt väl med den här artikeln https://reefbuilders.com/2024/03/06/evaluating-the-repeatability-and-differences-between-icp-tests/
    • Tack för den uppdateringen....Känner precis som du...har haft en längre "dipp", men ett nyvaknat intresse har fått igång mig igen. Du beskriver det så bra...se till att karet klarar sig på "basic-nivå" så löser det sig. Själv har jag ordnat ny ljusanläggning och nya streamers..lite nya fiskar och lite nya koraller. Som du skriver så får man inte ha bråttom. Man måste ha tålamod. Lycka till Jarek...
    • nej, men även dessa mjukdelar är inte så mkt, för det mesta är vatten. 
    • ja, men helt ärligt tror jag inte jag har mkt frisvävande bakterier eller phyto heller i min kristallklara vattenkolumn, så det skulle svara så mkt för PO4 stegring på grund av UVC. men visst, alla bidrag finns där, men vi pratar om det bidrag som betydde mest, inte att det inte finns andra faktorer, och eftersom jag nu inte ser ens en antydan till PO4 uppgång vid mörkerläggning (ej heller no3 faktiskt) , får nog bevisbördan från o med nu ligger hos dem som inte tror på min tes;-)....   Uppmuntrar ngn att göra ett test som kan motbevisa om ni fortfarande är tveksamma:-)   När det gäller bakterier i vattenkolumnen, så behöver ju inte allt skummas ut för att få export. Förr eller senare får dom väl ett annat öde, såsom mat till koraller, eller koloniserar sandbädden, o så länge dom lever har dom kvar sitt innehåll av N o P. 
    • Missade denna del förut. 10x10cm är ju en väldigt liten yta. När jag fått dino har stora delar av botten täckts, plus det som flutit upp till ytan. Allt annat lika skulle det motsvara enorma mängder P i mitt fall. 
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...