Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,7k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   1 Användare, 0 Anonym, 31 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,4k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 060
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Petrus B
    Senaste användare
    Petrus B
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Vad har du köpt för test?  enl mig så är salifert det bästa för kH. Billigt och enkelt och har aldrig haft fel på dem. Kört salifert sedan 2005. Är du osäker på testet så mät emot en referencevätska..  Aldrig bytt nå slangar på kh keepern. du ska inte behöva kalibrera om o kladda så mkt med keepern.  Istället för o kalibrera om kör accuracy testet. Pumpar den akvarievatten mellan 49,5-50,5ml och referencevätska mellan 4,95-5,05 så stämmer ju allt. PH proben kan du ju också kolla mot en vätska du vet pH på.  När du pumpar akvarievatten så kan du ta resultatet på både kalibrering och accuracy testet delat med 1.026 så får du rätt på ml då saltvattnet väger mer än sötvatten.     
    • Blir inte klok på detta  vilket ska man tro på fick hem ett nytt kh test idag å hade 0.22 kvar i pipetten skulle det motsvara 12.1 i kh  så vilken kh ska man gå efter trodde min Hanna var okey….   nu stänger jag av doseringen Å får jag se hur mycket det går åt varje dag här hemma å kommer ner till normala nivåer    vet du hur slitaget är på slangen i kh enheten, om detta kan vara en del men ska kalibrerar igen till helgen alla enheter  ph, syra å mängden  med den lilla vågen   
    • ha ha ja men frågan är väl aktuell, behövs lite nya kommentarer i detta forum.då är dom olika från individ till individ. mvh mats
    • Hej! Nu har det blivit dags att uppdatera forumet till senaste versionen av mjukvaran.  Detta är en stor uppdatering vilket gör att det kan finnas lite buggar efter den är klar, samt nedtid i samband med detta. Vi börjar vid 12.00 nu på lördag(30/8) och räknar med att vara klara vid 16.00.    Tack för er förståelse!   PS: För er som missat denna tråden så är det dags att agera om du känner dig träffad!   
    • Från https://www.nature.com/articles/s41586-023-06442-5      MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...