Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Jag tycker inte att tråden ska låsas eller modereras av TS för det är genom diskussionerna som vi andra lär oss. Och bygger inte vetenskap på att teorier både testas och ifrågasätts?   Enligt min mening så har diskussionen i tråden följt forumets regler: 3.7 Att utmana, argumentera & ge motiverad kritik är okej, men inte att älta Kritik mot de åsikter som presenteras i en tråd eller mot de produkter som diskuteras får självklart framföras men kritiken ska vara konstruktiv och väl motiverad för att därigenom inspirera till diskussioner i stället för pajkastning. Att kort förklara ett visst ställningstagande eller en åsikt som ifrågasätts är normalt tillåtet men att ge sig in i en, för tråden, meningslös diskussion där man ensam eller i sällskap av andra medlemmar ältar något i inlägg efter inlägg är inte tillåtet. Inte heller är det tillåtet att försöka pracka på någon annan sina åsikter för sakens egen skull. Att genom väl motiverad argumentation försöka övertyga om sådant som är av intresse för övriga medlemmar eller som tillför tråden något är naturligtvis tillåtet.
    • Menar du att hela din korallpopulation tillsammans bara växer 1 cm i månaden - det blir inte många mikrometer per gren och korall det! Detta är ju ett sanslöst argument. Du kan inte få en uppfattning om näringsintaget om du inte tar hänsyn till storleken på biomassan som är ansvarig för näringsupptaget. Dessutom är tillväxten exponentiell.    Ett exempel   Denna korall inköptes 2024-12-22 och bilden är tagen 2025-01-12, Som storleksreferens kan ges plattan den är limmad på - ca 3 cm i diameter. Den hade två huvuden     Här är samma koral idag - 8 månader senare. Nu 4 huvuden. Snäckorna som syns på bilderna är jämnstora Jag vill säga att korallen har åtminstone 4 dubblat sin aktiva upptagsyta - troligtvis mer. Det betyder ju också att den åtminstone har fyrdubblat sitt dagliga näringstag. Detta är en korall som troligtvis helt litar sitt näringsintag på odlade zooxantheller och odlade bakterier. så i det här fallet har storleken betydelse - i alla fall vad gäller aktiv yta   MVH Lasse
    • Du kan inte åberopa ditt nitratvärde i det här resonemanget. Det tar du ju ner - enligt dina egna ord - med en produkt från Maxspect som också - fortfarande efter dig - innehåller en kolkälla. Detta införde du - fortfarande med dina egna ord - för att nitratvärdet steg hela tiden. Jag lusläser allt och jag har fortfarande ett ganska gott minne.   MVH Lasse
    • Exakt - det är på det sättet jag skaffar kunskap. Om någon åberopar något som inte jag uppfattar som sant så vill jag kunna se källan och ettdera inse att min kunskap var utdaterad eller att den som säger detta har missuppfattat vad som skrevs eller i värsta fall bara plockar körsbär.   MVH Lasse       MVH Lasse
    • Sedan den artikeln skrevs har ICP-MS kommit som är väldigt noggrann vad gäller spårämnen   MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...