Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   2 Användare, 0 Anonym, 69 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,1k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 055
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    gripen
    Senaste användare
    gripen
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Har precis doserat detta för första gången nyligen och kan nog ändå tro att korallerna gillar detta. Tillväxttakten har jag inte sett någon egentlig ökning på, utan framförallt färgerna verkar vara mycket mer färgstarka efteråt. Dock har jag gjort lite småjusteringar här och där när jag varit hemma så svårt att urskilja om det enkom beror på flour. Kan försöka isolera doseringen vid tillfälle för att se om jag upptäcka någonting. 
    • Smart tips! Ska testa det. Är så bökigt att göra rent hela tiden. 
    • Digitata kan vara lite bräckliga, men du kan försöka. Enklast är nog att bryta loss digitata och sen mejsla bort flakväxande montiporan och limma digitatan åter. 
    • Enligt dina egna beräkningar (som enligt min uppfattning möjligen kan vara en tiopotens fel vad gäller upptaget - du har get - IMO - en för hög siffra vad gäller det som binds som biomassa. Du har räknat på hela upptaget av Fosfor under testcykeln men de har visat att i detta fall bara ca 10 % av detta P binds i biomassa. Vart de resterande 90 % tar vägen är oklart - om det återcirkuleras, binds i skelettet eller tat vägen någon annanstans är oklart. Så låt oss då - för att vara rättvis - räkna med det låga upptaget som då är 0,00003 mg/L i ditt 500 L - i mitt 300 motsvarar det ett dagligt upptag av 0,00005. Märk väl att då är det ett genomsnitt på en korall som startar som en liten stubbe på 2.5 cm och slutar som en liten buske med höjd 4 cm. det absolut mesta av upptaget sker då mot slutet - men det här genomsnittet på ca 200 dagars tillväxt. så här såg korallen ungefär ut under de 200 dagarna (nedre bildraden)  Det vita strecket som är inringat är 1 cm i verkligheten. Från här     Rutorna visar dag 0, 56, 119 och 203. Den aktiva ytan verkar ha fördubblas mellan varje bild - så det mesta av näringsupptaget bör ha skett de sista 100 dagarna   Så har man nu bare en fragg i sitt stora akvarie så håller jag med dig Jonas men det skulle ju vara lite tomt. I mitt akvarium skulle jag tro att jag har åtminstonne 1000 gånger mer aktiv korallbiomassa än den här fraggen - och då bli plötsligen en annan femma. Då skulle mina koraller ta up ca 0,005 mg/L PO4 om vi räknar vad som kan bindas i biomassa så skulle vi se ett upptag på ca 0,05 mg/L per dag. Jag matar med ca 20 g våtfoder med ett P innehåll på ca 0,1 % P -> 20 mg P/dag -> 61 mg PO4 dag  - låt os räkna med att hälften av det binds i fisk och djurbiomassa (Förutom koraller)-> 0,1 mg/dag. 0.05 mg/L av det skulle då bindas i koralbiomassa - återstår då ett tillskott på 0.05 mg/L dag plus min interna produktion (gamla synder). Vet bara att jag har mycket i min inredning och sand. Ligger på ca 0,5-0,6 mg/L PO4 i karet och har tvingat ner det till runt 0.35 med lantan men slutat för tillfället - var snabbt tillbaka till 0,6 igen. Röd cirkel - Lantan     Om man räknar på det maximala sättet så skulle mina koraller ta runt 0,5 mg/L PO4 - vilket inte är troligt. Troligtvis ligger rätt värde någonstans i närheten till 0,05 så ja - korallerna när de blir många är de en ganska stor fosfatkonsument - VSB   MVH Lasse  
    • Jag tycker att det varit en intressant tråd. Nu vet vi ju dessutom hur det befinner sig i Jonas akvarium. Sen är det ju möjligt att fosfatanvändningen är högre i mer tätt packade kar.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...