Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Jag kommer lägga upp en recension när jag får tillgång till FT reagenserna. Än så länge testar jag bara fosfat med red sea pro reagenserna. Det har dock redan varit användbart då jag kan se hur mängden fosfat har gått ner medans jag är borta på semester och har kunnat stänga av rullfiltret på avstånd och be min tank sitter att lägga i extra mat.
    • Jag postade om det här i den gamla np-kvot tråden. Absolut intressant 
    • Första unbiased recensionen av nya MTE.  Fantastiskt roligt med denna recension.:-)        
    • Ja det kan jag hålla med dig eftersom vi vet så lite om vad dessa världen ska ligga. Men om ett akvarium mår bra tror jag fortfarande vi kommer få stor variation så det kan nog bli svårt att förstå sig på resultaten  oavsett om karet mår bra eller dåligt. Enklare med  ICP  för där har vi ju ett naturligt saltvatten hela tiden som referens.   Ett test kostar ju nästan 1000 kr så det kommer naturligt ta tid innan vi får erfarenhet.  Vi får väl se vad det här landar efter något år. 
    • Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P   Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65     Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räknat med mg/L som sort) I det här fallet kan man likställa ppm med mg/L - mer känslig är inte beräkningarna     MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...