Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   4 Användare, 0 Anonym, 27 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,2k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 057
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    herptil
    Senaste användare
    herptil
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Det gröna ser ut som håralger. Kan vara så att de flesta fiskar, sniglar mm inte gillar dem. Man kan försöka skrubba ner dem för att se ifall de blir ätna då. Nått som i princip gatanterat funkar är fluconazole (flux rx). Det räcker med en tiondels dos.   Det gråa vet jag inte riktigt vad det är, skulle behöva en bättre bild för att identifiera.
    • Dags för några bilder, det var ett tag sedan nu.. Två semestrar a ca 10 dagar gick inte som planerat.. råkade stänga av ATO vid båda avresorna.. tappade ca 5-10cm vatten men det mesta klarade sig.. 1.027 i salt var jag uppe i. Tror jag kom lindrigt undan.. otroligt att man lyckas två gånger inom en månad 😆   Framifrån   sidan   min 3d printade lamphållare blev perfekt att fästa påsarna i vid nyinflyttningar 😊   en sjöborre fick flytta in.. självklart fick han en fin hatt 🥳   mina favoriter just nu och i detta ljus:   tror denna knoppat av sig.. har två små gröna prickar där jag tycker dess fot stäckte ut sig förut, får se om de skiftar i färg sen när de blir större?
    • Karet har varit igång ett tag nu.. kanske ~6mån..  Dels har jag fått gröna alger som bara växer på LS.. har inga på glasen. Kan hitta en spor i sanden som ser ut som ett frö med grönt hår runt om.. Här på bilden i blå ring ser man hur det ser ut på LS.. blir som tussar.. Sen till det grå.. det ser ut som smuts, men verkar växa på stenen, man kan liksom inte enkelt blåsa bort det.. i röd ring på bilden..   200l  ca 7-8 trocus ca 7-8 eremiter 3 mitras krabbor och en sjöborre.. men de verkar inte så intresserad av detta   vsd är det? Och hur blir jag av med det? Det ser inte så trevligt ut..   tack på förhand!
    • Jag vet inte riktigt. Jag doserade i några månader i perioder. Först i skummaren sedan direkt in i ett filter. Bytte filtervadd direkt efter dosering. Jag doserade inte varje dag. Håll reda på hur mycket du doserar och antalet doser. Då kan du få en uppfattning om hur mycket "spill" det blir. Jag har slutat nu och vill se hur länge det blur kvar   MVH Lasse
    • Jag har planerat på att skicka in ett ms test ändå. Hur länge borde man vänta från man börjat tills man skickar ett test?
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...