Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Ovanstående är nya uppgifter - men ditt akvarium har varit igång ett tag vilket innebär en mikrobiologisk mineralisering av redan tillfört organiskt material fortgår - ny nitrat bildas också när du inte matar   UV-C förstör inte eller krossar cellerna direkt - det förstör DNA så att de dör med tiden   Jag kan inte säga att dina teorier är osanna på grund av för lite material men det jag kan säga är att ditt underlag och resultat kan tolkas på olika sätt vilket gör att du inte kan använda denna argumentering som du gör för att stärka och bevisa dina åsikter.     MVH Lasse
    • Ska jag gissa utan att ha provat dem så skulle jag säga att de inte kommer fungera
    • Givetvis går det upp. Du har ju doserat  alkalinitet. 
    • Uppdatering.  Nu 2 veckor senare är nitrat på väg tillbaka o nere i 4-5 mg/l och po4 0.07 mg/l.    Fotosyntes o annat är ju återställt men trots det ligger jag alltså kvar på högre värden än innan uvc /mörker perioden. Men dock tydligt nedåtgående.     
    • Tillägg är att jag matade inget dessa 3 dagar. Precis som du skriver och som jag också skrev så går ju nitrifikationen snabbt. När Cellerna går sönder i uvc-röret så tror jag det går ganska fort att dels mineralisera och nitrifiera detta till nitrat. Det känns inte ologiskt att nitrat steg ganska fort på grund av det här. Jag tycker inte att det känns ologiskt att po4  stiger också för när celler dör så frisätts  fosfat på en sekund,  allt är inte bundet som  organisk fosfor (cellmembran , cellkärnan, ATP, ADP, o mkt annat innehåller po4) och vidare  tror jag inte det tar så lång tid för organiskt fosfor att bryta loss till fosfat Vi har ju ändå tre dagar på oss här och jag har massor av bakterier kvar i systemet  på de fasta ytorna där förstår UVC inte angriper.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...