Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Hej alla! Jag vill bara dela med mig av hur insynsskyddande fönsterfilm verkligen har förbättrat mitt hem. Här är mina topp 5: Integritet utan att förlora dagsljus – älskar att jag kan ha ljusa rum utan att känna mig uttittad. Modern estetik – frostad film ger en stilren look! Mindre behov av gardiner – vilket gör att rummen känns luftigare. Enkel att installera och ta bort – perfekt för oss som hyr. Skydd mot nyfikna blickar i badrum och kök – total trygghet. Har ni också använt fönsterfilm? Hur har det förändrat ert boende?
    • Om det är riktiga plaströr och inte utvändigt plastade kopparrör så kan du skatta dig lycklig. Vi tog Göteborgsvattnet på det sättet till det stora akvariet på Sjöfartsmusset - det gick utmärkt.    Jag räknade ut ditt TDS värde genom en överslagsberäkning på ledningsvärdet i Stockholm vattens analys - så du är ganska trygg i ditt kranvatten   Troligtvis kranvattnet - det håller normalt mellan 350 - 500 µg/L av Si i Göteborg. I mitt fall när jag gick över till Osmos var det just det samt att vi hade väldigt höga kopparvärde. Gjorde en Oceamo analys på kranvattnet innan jag beslöt mig för att skaffas RO   MVH Lasse  
    • Inte nödvändigtvis. Jag gjorde ett Triton-test efter 5 år utan vare sig osmos eller vattenbyten, och inga skadliga ämnen hade ansamlats alls. Enda förhöjda ämnet var kisel, jag vet inte om det berodde på kranvattnet (Göteborgs kommunala) eller mitt filtermedia. Numera använder jag osmos men har inte märkt någon positiv skillnad. Men det kan som sagt fungera som extra säkerhet, även om det inte skyddar mot allt. Jag skulle inte bry mig om det förrän värdet av djuren i karet börjar stiga, i samma veva kan man även börja fundera på andra extra säkerhetslösningar som t ex batteribackup.
    • 117ppm i 22 gradigt vatten från kranen säger denna högkvalitativa mätare (ironi)..  Bor i ett relativt nytt område med PEM rör ända in till huset, och sedan "plaströr" ända fram till kranarna.
    • Du bör ha ca 160 i ppm men det är i huvudsak kalcium, magnesium, klorid, sulfat och silikatjoner. (silikat finns inte med men det brukar finnas) Har du mycket högre ppm så kan du misstänka Cu joner från ditt eget rörsystem också.     Du har rätt i att regelbundna vattenbyten minskar risken för ansamling eller åtminstone håller den på en bestämd nivå. Jag gick över till RO när jag beslöt skippa vattenbyten,   MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...