Det var länge sedan jag publicerade något om mina fiskar eller gjorde några videor. Tyvärr dog min älskade pincettfisk för ett par veckor sedan. Den var mer än 6 år gammal. Jag fick beställa en ny och den kom tisdagen den 2:dra september. Den kom från De Jong och jag tog den direkt i påsen hem till mig. Pincetten är en erkänt svår fisk att acklimatisera och få den att äta är om möjligt ännu svårare sägs det. Med den förra jag fick och som åt som en häst 3-4 veckor efter jag fått den gjorde jag på ett speciellt sätt. Jag tog den direkt, satte den i mitt refugium och matade med fryst foder i ungefär två veckor. Sedan kom den över i akvariet. Det var inga besvär med det. sägas skall också att det då fanns en hel del små tubmaskar och pods - både i refugiet och akvariet.
Den här gången kunde jag inte av olika själ använda refugiet utan fick förlita mig på en acklimatiseringsbox i huvudkaret - eller snarare en nätkasse. Den fick ett litet skydd och jag kunde enkelt mata med hjälp av en spruta. Maten jag använde var i första hand röda mygglarver och lite fryst artemia. Röda mygg låter lite galet när det gäller saltvattensfisk men min erfarenhet är att de fungerar väldigt bra för att få kinkiga fiskar att äta.
Redan efter några dagar visade den intresse för maten och efter fem dagar så åt den försiktigt från botten.
Jag har egentligen tre orsaker varför jag använder acklimatiseringsboxar till min fisk
1) lugn och ro efter en stressig resa
2) den behöver börja anpassa sig till maten och börja äta
3) den behöver få samma lukt som de andra fiskarna - eller så behöver de andra utnyttja nykomlingens feromoner för att kraftigt begränsa aggressionerna när nykomlingen introduceras i DT.
Just den här metoden att låta fiskarna ha vattenkontakt med varandra genom en acklimatiseringslåda eller att man i slutet av karantänen gradvis överför det gamla vattnet till karantänen har visat sig vara mycket effektivt för att uppnå en lugn och harmonisk introduktion av nya fiskar. Om man använder karantän kan man också använda en acklimatiseringslåda i några dagar innan nykomlingen släpps ut.
När det gäller aggression så har jag på sistone använt mellan 7 till 14 dagar innan jag släppt i fisken - kanske mest den kortare tiden. Eftersom jag misstänkte att mina tubmaskar skulle fungera som en matreserv medans den lärde sig äta fryst och att jag inte ville dra ut på svältkuren så fick den gå i karet i onsdags kväll. Jag gör alltid så att jag matar ordentligt under dagen och släpper ut fisken 5 minuter innan ljuset släcks samt låser in ficklampan! Fisken får ta natten för att komma ner i varv.
Nu idag äter hen så pass bra att jag är ganska säker på att jag vant in min andra pincett med samma metodik.
MVH Lasse.
Av
Lasse, · Postat