Det finns inga revsäkra mediciner. Det är tyvärr fakta. Alla prep som påstår detta inkl det ovan är verkningslösa.
Cryptocarion behandlas med koppar (finns alt, men ej revsäkra de heller). Problemet för dig är att även om du får upp fisken o kan behandla den i sep medicinkar, finns parasiten kvar i systemet då det så länge det finns fiskar så hålls dess livscykel igång. Du blir aldrig helt av med det om du inte kör fisktomt i 4-5 veckor och därefter låtar alla fiskar gå i karantän och vid behov behandling innan din introduceras.
En del fiskar kan utveckla viss immunitet mot sjukdomen. Det är förklaringen till att vissa kar kan trots att prick finns, se friska ut. Men om du i ett sådant kar släpper i en ny fisk som inte har immunitet (särskilt fiskar som är känsliga för crypto) så kan den nya fisken få prick. Samt ibland dom gamla med för nu är parasitmängden så hög så deras immunutet räcker inte till.
Det finns inga genvägar till detta. Men låt dig inte nedslås. Vi har alla varit där och slarvat med karantän, och därmed fått in cryptocarion i systemet. Jag hade i ditt fall inte gjort nånting, om du inte är beredd att göra ett riktigt stort omtag och köra fiskfritt i 5 veckor. Mata fisken rikligt om den äter, och hoppas att den reder upp det mha av sitt immunförsvar. Crypto är inte alls lika dödligt som Imodium(sammetssjuka, velvet). Det senare är en mkt farligare sjukdom med nästan 100% mortalitet, där också de flesta andra fiskar stryker med på grund av den snabba livscykeln imodiumparasiten har. MEN som sagt, detta du har är inte Imodium utan cryptocarion. Mitt råd (du behöver inte följa det) är att du INTE medicinerar eller doserar ngt. Enligt mig är det som sagt helt verkningslöst, och kommer bara i värsta fall förstöra din balans, i bästa fall inte vare sig göra gott eller ont.
Jonas
Av
jonasroman, · Postat