Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,7k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Hej! Nu har det blivit dags att uppdatera forumet till senaste versionen av mjukvaran.  Detta är en stor uppdatering vilket gör att det kan finnas lite buggar efter den är klar, samt nedtid i samband med detta. Vi börjar vid 12.00 nu på lördag(30/8) och räknar med att vara klara vid 16.00.    Tack för er förståelse!   PS: För er som missat denna tråden så är det dags att agera om du känner dig träffad!   
    • Från https://www.nature.com/articles/s41586-023-06442-5      MVH Lasse
    • jag hörde på någon POD att flour gjorde korallerna hårdare i skelettet och inte lika benägna att stn:a. Undrar om det funkar som våra tänder och karies, man använder flour för att minska risken för karies med munskölj och för korallerna att dem blir mer motståndskraftiga mot bakterieangrepp som orskar STN på ett liknande sätt som händer med tänder och dåligt tandkött/kariesangrepp. 
    • @izfiskBra fråga, grejen och det fina med en korall är ju att den är både ett djur och en alg(om den har zooxantheller). Djurdelen av korallen äter mat=organiska ämnen, som tex plankton, men också lösta organiska föreningar som aminosyror och socker. Djurdelen kan ej ta upp oorganiska näringsämnen som tex ammonium, nitrat eller fosfat. Precis som vi människor inte heller kan det. Ett djur är alltid beroende av att maten måste spjälkas först. MEN, en växt, alg, och även bakterier, alltså en viss typ av celler, kan ta upp N o P i form av oorganiska salter, alltså som tex fosfat och nitrat. Och i korallen finns ju en alg, zooxanthellen. Den tar upp fosfat direkt.    Enligt min uppfattning är det dock totalt sett ett mkt litet upptag, för zooxanthellen som bor inne i korallen kan och vill inte växa ohämmat, såsom en alg "ute i de fria kan". Det är ju vitsen med symbiosen. Och en korall växer totalt sett oerhört långsamt jämfört med tex växter. SÅ, upptaget av fosfat är nog oftast väldigt litet i ett medelbefolkat akvarium. Kanske inte är direkt överraskande, för annars hade vi nog inte haft så mkt problem med just att få ner fosfat, om det bara vore så enkelt att köpa lite mer koraller. En korall kan ju ta flera månader på sig innan den ens börjar växa, och räknar man på massa per tidsenhet, är det inte mkt fosfat den tar upp. Som sagt, mkt beror på att zoxanthellen är begränsad av korallen i sin tillväxt, och så skall det vara.    I mitt kar "försvinner" fosfat snabbt, och jag har inte särskilt mkt koraller och ingen enorm tillväxt (lagom skulle jag säga). I mitt fall tror jag det är bakteriemassan i sanden som växer till och bygger upp biomassa, o därmed härbärgerar fosfaten. Det visade jag på genom att släcka akvariet, och då steg inte fosfaten.    Mvh Jonas  
    • Uppföljning bara (innan jag kanske kommenterar lite mer):   Efter ett dygn har PO4 sjunkit till de nivåer jag brukar ligga. matade inget mer , så karet kan "ta hand om" 0.02 mg/l (cirka) po4 om dagen. såklart kan det behöva verifieras med fler mätningar, under fler dagar, medelvärde osv, men jag ser samma varje gång, att oavsett hur jag höjer Po4 så går det tillbaka till tidigare värden på ett dygn.     
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...