Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   0 Användare, 0 Anonym, 23 Gäster (se hela listan)

• Det är för närvarande inga användare online
  • Forumstatistik

52,3k
    Antal ämnen
    658,7k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 049
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Ninas hemadress
    Senaste användare
    Ninas hemadress
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Följer utvecklingen från er pionjärer med spänning  
    • Varit med om precis samma grej. Tror även att om man klipper med saxen så att en "flärp" bli kvar så kan det leda till en spricka pga vibrationerna som uppstår av pumpen och vattenrörelsen. 
    • Nyfiken om detta är igång fortfarande?    Är en spännande design på kar    
    • När jag konverterade till salt i mit 575 hadde jag et XL Eheim spandfilter som jag fyldte med levande sten och filtervatt.    Den var veldig bra at ha till at filtrera partikler ut vattnet, men skulle rengöres jämt, så jag tog ut filtervatt efter en månad eller 2.   Den dog efter ½-1 år, metalldela var rustet isär och dett var bara at slänge och takke för at jag ej fik en vattenlekage, da rust expandera och kunne ha gået sönder pumpen gissar jag.    Sen blev dett en överrinningsboks och sump, som funkeda OK till jag fik borrat efter 2-3 år.    Så ja jag rekkomendera at du sälger da den ej är tiltänkt saltvatten. 
    • Och så hade man kommit till den tiden på året där man börjar röja i vinden. 😄   Jag hade ursprungligen sötvatten i mitt akvarierum, men alltefter att åren har gått så har jag successivt avvecklat mina sötvattenskar och kör numera enbart salt. Bland gammal sötvattensutrustning som jag har är en bjässe till ytterfillter, en Fluval FX6, som jag hade till min harneskmal och påfågelciklid en gång i tiden. Den sitter just nu ute på vinden och används inte till något och jag går därför i säljtankar.   Men innan jag fattar ett sådant beslut så vill jag fråga: Finns det något vettigt användningsområde för ett sådant filter i ett saltvattenskar? Eller kan jag lika gärna sälja den och ominvestera pengarna i en riktig pump istället?
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...