Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Det experimentet faller förmodligen  inte alltid ut positivt. Det är det tråden handlar om, inte hur eventuell kolbrist fastställs. Källan ovan  är säkert en av förmodligen flera data på att så kan vara fallet: alla kar lider inte alls brist på kol, och just därför fungerar inte alltid kolkälletillsats i syfte att öka bakteriell assimilering. Just så skrivs det nämligen lite här och där. Det knyter an till min andra tråd. Alla kar är olika och det sker en endogen produktion av snabba kolkällor också. Så när brist blir eller inte beror på det samt tillgång av N o P. Och detta varierar och således tror jag inte man kan förenkla det o säga att alla kar lider brist på snabbt kol(som skrivs )  . Som alltså trådens rubrik lyder.    Jag välkomnar data som styrker eller dementerar tesen.    Och nej man måste inte alltid posta länkar ingen läser. Detta är saltvattensguiden, inte The Lancet. Det avgör författaren, dvs jag i detta fall.    /J                
    • De vet jag. (O du vet att jag vet)  Skrivfel. Rättar till. !
    • Fortfarande försvinnande lite. 
    • Än värre är att det kan vara just jag som är ansvarig för utplanteringen av gräskarp där. 1986 var jag flera turer norr om Stockholm och planterade ut gräskarp på golfbanor och i sjöar. Kommer dock inte ihåg vilka men gräskarpen måste komma från Aneboda fiskodling - jag jobbade där under 1986. Det kan dock ha varit både tidigare eller senare som den planterades. Jag såg en uppgift om att det fanns "praktkarp" där. Ordet "praktkarp" var en försköning av en korsning mellan Koi och spegelkarp som min arbetsgivare roade sig med.   MVH Lasse
    • Använd rätt beteckning - din förklaring gäller autotrofa processer. En heterotrof process använder organisk kol, organiskt P och organiskt N. En heterotrof organism måste äta organiskt material!   MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...