För mig blir frågan inte så komplex, jag mest skriver om i vilken riktning CO2 åker, oavsett var den kommer ifrån. Givetvis bildas CO2 i karet, allt som cellandas, och givetvis konsumeras en del av detta i karet ( o behöver ej andas ut), allt som fotosyntetiserar.
Kanske inte alla förstår vad vi pratar om när vi pratar om "jämnviktspH". Du gör det såklart men låt mig förklara för alla hur jag ser på det:
1) Luften har ett visst CO2 värde, inte lika varierande som vattnets.
2) vattnet har ett visst och ganska varierande CO2 värde på grund av fotosyntes o cellandning.
3) Beroende på det aktuella CO2 värdet i vattnet kontra luftens, så andas karet ut CO2 eller tar upp CO2 från luften.
4) Vid det sk jämnviktspH´t vare sig andas karet ut CO2 eller tar upp. Jämnvikt råder mellan CO2luft/CO2 vatten. Det endast en kort tid, sen blir det ojämnvikt igen och CO2 rör sig över vatten/luft interfacet i ngn riktning. Är pH över jämnviktspH rör sig CO2 från luft till vatten. Är pH under jämnviktspH rör sig CO2 från vatten till luft.
5) och dessa sk jämnviktspH är ungefär:
CO2 luft 400 ppm=jämnviktspH 8.2
CO2 luft 800 ppm=jämnviktspH 7.9
Eftersom det är ganska vanligt med CO2 800 ppm inomhus, samt rätt vanligt med pH över 7.9, betyder det att det rätt ofta kommer innebära att ökad cirkulation, ytrörelse, ger ett lägre pH. Att pH då överhuvudtaget någon gång går över 7.9 beror ju på fotosyntesen (tack o lov). Räcker inte den till (nattetid men ibland dagtid) får man ta till utomhusluft till skummare eller CO2 absorber.
Som sagt, detta är skåpmat, det jag egentligen vill med tråden var detta att reven bildar mer CO2 än dom tar upp. Inte alla rev men en del, enligt forskarna.
länkar kommer
/Jonas
Av
jonasroman, · Postat