Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   0 Användare, 0 Anonym, 66 Gäster (se hela listan)

• Det är för närvarande inga användare online
  • Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,2k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 057
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    herptil
    Senaste användare
    herptil
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Tack @Oscarhaglund och @jonasroman   Jag visade upp bilder på Aquariatech och blev rekommenderad Elysia Crispata.. En nakensnäcka. Väl hemma ser jag på deras hemmsida att någon gett den 5-stjärnor i betyg för att de ätit bort hans problem med Bryopsis..   Så jag googlade Bryopsis.. och mycket riktigt, så ser mina tussar med gröna håralger ut!    Så förhoppningsvis kan den börja jobba.. möjligt att jag behöver fler.   Sjöharar (fick många roliga bilder i huvudet när ni tipsar om en sjöhare..🤣) verkar vara giftiga på det sättet att om de promenerar in i en streamer så har man stora problem.. vågar mig inte på det riktigt då jag har 3 relativt lågt sittande Jebao ALW streamers.   Hittar också på nätet om folk som lyckats bra med det medel du nämner @Oscarhaglund Men jag tänker att det kanske kommer tillbaka snabbt, eller att man kan förstöra balansen som @jonasroman nämner..   jag gjorde några mätningar idag, har inte mätt nitrat och fosfat på ett tag… tidigare låg jag runt 9-11 i nitat och 0.05 fosfat.. Nu har jag 1.4 nitrat och 0.00 i fosfat. Alla mätningar gjorda med Hanna tester..   misstänker att detta kan ha med algerna att göra?  Suger de i sig all nitrat och fosfat? Eller vad är det som händer?   ps. Det grå kanske inte är så farligt.. provade borsta lite med en tandborste och det verkar lossna lätt.. så kanske bara är lite skit som fastnat på stenen.. 
    • https://www.reef2reef.com/threads/results-from-my-own-tests-if-carbon-is-limited-or-not-in-my-system.1124361/   MVH Lasse
    • Skall nämna att jag har fått en del intressant input precis. Det finns en del förklaringsmodeller som jag har fått mig tilldelat som känns väldigt tilltalande. Det kan vara precis som jag tänkte att etanolen faktiskt inte alls stimulerade till bakterietillväxt och det finns idéer.  syrebrist?   bakterierna slår över från en kolkälla till en annan , då kan det ibland ta längre tid än 12 timmar. Jag har blivit uppmuntrad att göra om studien ,försöka repetera test 1 tre ggr, samt och designa om test 2  på ett lite annat sätt. Det är möjligt att jag gör det och återkommer igen.   
    • Ja precis! Perfekt, tack för tipsen 😃 är typ det jag har i min box nu. Hitta Juwel marine led rören jag kan byta ut, 900kr för lyset, jag uppdaterar hur det går sen. Borde vara igång om några veckor 😃
    • jag fick googla...   Mina herrar, @Lasse med flera, jag tror inte jag har fullt  belägg för min tes med de tester jag gjort när detta fått mogna, samt vi diskuterat. Jag är ju såklart bekant med det faktum att bakterier svarar med tillväxt om man ger dom kol, och då kan istället N o P bli begränsande etc, ja de gamla principerna bakom detta. Att jag inte såg detta svar i mitt test 2, SAMT empiriskt inte sett det tydligt i mitt akvarium heller, och trots rejäl matning ligger lågt i N o P utan koldosering, kan jag inte helt förklara. En sak är jag dock säker på, viss mängd kol produceras i mitt kar o viss assimilering fortgår. Om jag doserar ytterligare kol, kan jag köpa att det teoretiskt borde nolla N o P till slut (eller det ena beroende på kvoter mm). Så, jag persisterar inte alltför ihärdigt mer i detta. Artikeln var ändå lite kul, och det har satt fart på diskussionen.    /Jonas        
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...