En liten sammanfattning av året som gått.
För ca 1 år sen drabbades jag av en fiskdöd som tog i stor sett alla mina fiskar. Hade fått ihop rätt många fina kejsare och bra harmoni i karet. En efter en kastad de in handuken trost försök med sötvattensdopp. Förlorade min äldsta kirurg som vart med sen starten 2008. Den bör vart ca 17-18 år gammal.
När väl fiskdöden upphört så kom nästa... Whitebugs som drog fram över revet och tog kol på några acropora kolonier. Efter 3 veckors behandling så var det över. Lugnet återställt på revet. Dock väldigt lungt med enbart några kardinaler som vägrar att ge vika för sjukdommar. Några blev blinda på ena ögat men kämpar på endå.
Efter ca 7-8 månader efter fiskdöde började jag kolla på fisk igen. Den här gången ska jag försöka låta bli kejsare tillfördel för polyper på acro.. Upp till stockholm hittar på en Chelmon och en Scopas som blir första nya fiskarna. Chelmon trivs som fisken i vattnet utan större konkurans.
Önskan efter att återställa revet till det som den en gång var växer.. Betsällningar från Saltiväst görs i omgångar. Drömmen om ett stimm med anthias ska bli värklighet.. dessvärre blir det kortvarigt. Hösten kommer och älgjakten lockar en ut i skogen. Väl hemma igen möts jag av ett decimerat antal anthias som fortsätter att minska till antal.
Lusten går ur en lite.. allt får tuffa på med minsta sködsel. Matning och påfyllning i kalkreaktorn är det som görs.
Målet att aldrig komma under 8.3 i pH har lagts på is. Just nu är jag nöjd om det kommer upp i 8 på kvällen. Korallerna växer men inte i den fart som förrr..
Årets mål blir att försöka få iväg några vattentester till lab och få ordning på tillväxt och där med ett ökat pH.
Av
hansson_1985, · Postat