Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 210

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Tack så jätte mycket för alla svar! Min lokala glasmästare har fått ritningar så får vi se vad det landar på.
    • I en tråd på R2R diskuterar jag med Randy om H2O2 (läs oxidator) kan ta bort de gulfärgande ämnena i våra akvarium. I mitt fall så har jag har använt en oxydaror A sedan start och har de sista månaderna fällt tre gånger med CaCO3 mjöl.. Det var 2 år sedan sista stora vattenbyte men en test visar ett förvånansvärt klart vatten     Jag ville se om detta var en kombinerad effekt eller om H2O2 ensamt stod för det fina resultatet   För att kontrollera om jag får samma resultat med rent H2O2 och endast CaCO3, startade jag ett test. Jag blandade 20 ml av vätskan i min skummarkopp med 150 ml RO-vatten och hällde det i 6 glas. 1 kontrollglas, 1 med en tesked CaCO3, 1 med en tesked CaCo3 + 5 ml 12% H2O2, 1 med 5 ml 12% H2O2, 1 med 3 ml 12% H2O2 och ett med 1 ml 12% H2O2. Jag tog också ett glas med 150 ml tankvatten. Jag körde testet i 43 timmar – tog ett foto vid start, efter 1 timme, efter 21 timmar och efter 43 timmar.     Efter 1 timma     Efter 21 timmar     Efter 43 rimmar     Redan efter 1 timme ger även 1 ml H2O2 resultat.   För att se om jag kan få resultat under en längre tid med högre koncentrationer av gul-ämnen och lägre koncentrationer av H2O2 kommer jag att göra ett test med 100 % skimat och lägre procentandel H2O2.   Resultatet kommer senare. MVH, Lasse
    • autocad.   du kan få den i PM om du vill ha modellen.
    • Hej   Vilken mjukvara använde du för att göra ritningen?
    • Hej   Bifogar ritning på mina stag som jag köpte.  Jag betalade ca 2600kr för dessa 3 stag och den lilla hyllan. Karet gick från att bukta ca 4-5 cm som mest till typ 1-2mm.  jag tömde bara karet till 1/3.   Ett år senare och det ser ut som att vara en ok lösning för att minska belastningen på silikonet.  Jag rekommenderar alla med ett Red Sea kar att installera förstärkningar.      Stag akvarium 2024-06-27.pdf
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...