@Lasse skrev i https://saltvattensguiden.se/topic/68547-naso-insane/page/2/#comment-714822
Jag blev nyfiken på denna metod, så sedan i förrgår har jag också doserat tre rågade matskedar kalkstensmjöl per dag (inga speciella tider).
Eftersom jag är lat har jag börjat med att röra ut mjölet i vanligt kranvatten, jag tillsätter alltså inga bakterier. Trots det hade det mesta av cyanon försvunnit från sandbotten redan efter något dygn, för att istället flyta upp till ytan och fastna i ytavsuget. Några mörka fläckar återstår dock fortfarande, vet inte varför just de är så envisa då sanden runtomkring dem är helt ren. Några områden har bara en svagt blekröd antydan till cyano.
Frågan är vad som är mekanismen bakom denna stora effekt?
Tidigare verkade min sandvändare hålla cyano i schack eftersom botten var helt ren, men när sandvändaren dog blev botten helt täckt av cyano på bara en månad, med undantag för sanden över och runt wrassarnas sovplatser. Jag trodde då att djuren kanske rörde upp sandkorn med bakterier (eller annat?) på, som sedan föll ner över cyanon och störde den. Men mitt kalkstensmjöl saknar ju bakterier, såvida inte bakterier eller annat från vattnet fastnar på mjölpartiklarna?
Stör sand/kalkstensmjöl cyanon rent kemiskt/mekaniskt?
Dämpningen av belysningen när vattnet grumlas ett par timmar åt gången kan väl inte ha en särskilt stor effekt?
Ska försöka återkomma med rapport om effekten håller i sig även när jag slutar dosera kalkstensmjöl.
Av
Christian J, · Postat