Gå till innehåll
  • Saltvattensguiden - Butiksträff 2023 - Aquariatech - banner.png

  1. Annonsörer informerar

    1. 196
      inlägg
    2. 16
      inlägg
    3. 20
      inlägg
    4. 82
      inlägg
  2. Saltvattensguiden & Forumet

    1. 7,2k
      inlägg
    2. 1,9k
      inlägg
    3. 1,2k
      inlägg
  3. Köp och sälj

    1. Information om Köp och Sälj   (5 373 besök till denna länk)

      Information som bör läsas innan man lägger ut en annons i Köp & Sälj.

    2. 19,3k
      inlägg
    3. 3,4k
      inlägg
    4. 796
      inlägg
  4. Mitt akvarium

    1. Arkiv Mitt akvarium

      Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

      73,1k
      inlägg
    2. 20,7k
      inlägg
    3. 49,2k
      inlägg
    4. 20,4k
      inlägg
    5. 6,6k
      inlägg
    6. 2,2k
      inlägg
  5. Akvariet

    1. Nybörjarhörnan

      Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

      86,2k
      inlägg
    2. 23,2k
      inlägg
    3. 21,1k
      inlägg
    4. 10k
      inlägg
    5. 20k
      inlägg
    6. 11,8k
      inlägg
    7. Inredning

      Sten, sand med mera...

      10k
      inlägg
    8. 4,5k
      inlägg
    9. 44,9k
      inlägg
    10. 23,4k
      inlägg
  6. Teknik

    1. 505
      inlägg
    2. 337
      inlägg
    3. 28,7k
      inlägg
    4. Pumpar

      Interna eller externa

      13,7k
      inlägg
    5. 12,1k
      inlägg
    6. 32,7k
      inlägg
    7. 121
      inlägg
  7. Övrigt

    1. 22,3k
      inlägg
    2. Affärer och nyheter

      Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

      7,1k
      inlägg
    3. Faror med saltvattensakvarium

      Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

      1,4k
      inlägg
    4. 2,9k
      inlägg
    5. 27,1k
      inlägg
  • Kommande händelser

    Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Info angående Köp och sälj.

     

    Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

    Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

     

    Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

    Mer info om beslutet.

  • Senaste inläggen

    • Jag byter ca 10-15 % vatten varje vecka iom att jag är tvungen att få bort alger. Tidigare bytte jag knappt vatten 1 gång i månaden. Fick tillsätta näring i karet. Slang fungerar inte Filippa. 4 fragraster  2 st i varje 220 burk. Ungefär 60-70 koraller. Innan returpump incidenten och min oförmåga att ha koll på läget så var karen ganska välfyllda.   Jag är tvungen att ta ut raster o koraller och skrubba allt rent. Jag har under alla dessa år aldrig haft problem med denna sorts alg. Mina ermiter äter ermiter 🙂  Små turbos är rätt så orörda.     Oscar, skall kolla länken. Men algätare finns, problemet är att de inte rör denna alternativt att de väldigt sällan är över fraggrastet. Alger finns iom under raster med, men tror inte de rör dem heller. I en burk finns en salarias med. Den är lite överallt, men ser honom inte mumsa.            
    • Den här kirurgen är lite korkad, fattar inte att man kan äta nori från varken klämma eller från pvc. Funkar bara om det flyter omkring i akvariet. vi får hoppas att den kan lära sig käka alger på riktigt.
    • Dåliga fenor på vilket sätt? Rivna? Ruttna? Missfärgning? Såvitt jag förstår så brukar inte amyloodinium eller cryptocaryon göra fiskar särskilt slemming av sig eller angripa fenorna på något särskilt sätt. Detta brukar vara mer kopplat till andra parasiter och bakterieinfektioner, så vitt jag vet.
    • Detta tycker jag är en bra länk om hur viktigt det är att ha tillräckligt med algätare (gäller då att hitta de som äter algerna, eventuellt mata fiskarna mindre så att de är tillräckligt hungriga för att äta äckliga alger) och att man nog inte behöver fokusera så mycket på näringsvärdena.  
    • Den sista fisk som introducerade var 2-3V innan utbrott. Vit bröstat och det var den som såg sämst ut och dog först förutom två anthias. Anthias och dvärgkejsare fick aldrig några prickar utan bara dåliga fenor och slemmiga 
  • Köp & Sälj - Säljes

  • Köp & Sälj - Köpes

  • Köp & Sälj - Övrigt

  • Berätta för en vän!

    Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
×
×
  • Skapa Ny...