Under tiden nu så gör jag ett annat experiment också. Detta gäller pH och CO2
Jag ställde in min skummare att gå ner till 10 % när pH-värdet går över 8,50 (fokusera inte på siffran - det vad min pH-mätare säger att jag ligger - ingen aning om det är sant eller inte, men det viktiga i det här experimentet är att se hur pH-värdet förändras på grund av närvaron av CO2 i mitt akvarium). Jag använder också en CO2-fälla och utomhusluft. Anledningen till att jag vill att det ska hålla sig vid pH 8,5 är att det enligt min mening är bättre för fotosyntesen att ha lite CO2 att arbeta med jämfört med om skummaren går på 100 % och konkurrerar med korallerna om CO2. Naturligtvis kan man använda 8,4 som en växlingspunkt, och därmed mer CO2 till korallerna (läs zooxanthellerna).
Saker jag upptäckte
Skummaren är viktigför att transportera ut CO2 under perioder med inget ljus. Den gör ungefär + 0,1-0,2 pH-enheter - om CO2-skrubbern fungerar korrekt. Om CO2 mediat är förbrukad - så sjunker pH-värdet snabbt över natten - se pilar
När skummaren går på 10 % runt 8,50 - så verkar CO2:n i rummet och den interna CO2-produktionen vara tillräcklig för att hålla pH:t stabil runt 8,5
Om CO2-skrubbern arbetar 100 % och pH sjunker - Ljusröd fyrkant - så fungerar inte CO2-mediumet. Röda pilar - byt CO2-medium
De svarta staplarna visar tiden skummaren är på 100 % - ingen svart markering - skummare på 10 %.
GHL har en typ av PID-regulator som du kan använda runt ett börvärde. Allt eftersom avläsningen närmar sig det börvärdet - är uttaget påslagen under kortare och kortare tidsperioder. Det är den jag använder i det intelligenta pumpprogrammet - varje gång den slås på - går pumpen 100 % - standard 10 %. Jag älskar att jag kan göra sådana här saker utan att koda.
MVH Lasse
Av
Lasse, · Postat