Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   3 Användare, 0 Anonym, 30 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,2k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 057
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    herptil
    Senaste användare
    herptil
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• @Lasse, Jag är naturligtvis helt överens med dig. När jag skrev om chemiclean  så var det mer att i jämförelse med andra preparat så jag inte orolig för mitt själva akvariums skull(att annat skall dö)  men givetvis  är det ur ett globalt synsätt oacceptabelt utan recept. Jag skall förtydliga detta när jag nämnde chemiclean  i min text. Jag tycker det är bra att du skriver det du vet om även andra preparat. 
    • Där är vi också helt överens. Jag tror inte på det här med bolus åtminstone ser jag inte riktigt vad problemet är eftersom det funkar oerhört bra med jämn dosering också. 
    • Vi tänker väldigt lika. Jag tänker också på mitt stora SPS-kar som var nästan mer koraller än vatten. Friska koraller, och jag doserade ingenting mer än just ballingen. Sen är det ju så, bara för att ämnen finns i vattnet betyder ju inte det att korallerna behöver dem, och bara för att korallerna tar upp dem betyder det heller inte att de behöver dem, för det är ju en kemisk jämvikt. Metallerna i vattnet finns ju på grund av utfällning från bergarter och så vidare. Och sen får korallerna finna sig i den omgivningen. Det kan till och med vara så att det är tvärtom, att trots förekomst av fluor, krom, kadmium så mår korallen bra därför att den har lärt sig leva med de föroreningarna. Det kan man inte vara säker på. Med detta mitt resoneman skulle det till och med vara bra att ligga lågt på vissa värden. Men jag håller givetvis med, om man ligger som havet, så har man i alla fall inte gjort det sämre än vad dom är vana vid. 
    • Du och likväl jag kommer ihåg Karen som fanns tidigt 2000-tal och var fulla med acros. Tillsatserna bestod av kalkwasser, kalciumreaktorer och baling….och det gick bra! Det bevisar rätt tydligt att dessa allsköns spårämnen öht inte är kritiska. På den tiden kändes det nästan som att strontium och jod var exotiskt.    Gör fluor, zink osv något i våra system? Ja, det tas ju upp så nånting borde det väl göra iaf. Jag skulle personligen aldrig jaga värden på några spårämnen av flera anledningar (dåliga mätvärden, tveksam bevisad nytta osv) men för att inte riskera att skjuta mig i foten doserar jag en lite mängd tropic marine A och k varje dag uppdelat på 24 doser. På så vis finns det iaf alltid mindre mängder tillgängliga om det nu så skulle vara bra för något. 
    • Med tanke på all låtsasvetenskap kring ”bolus dosing” så skulle jag nog inte litat på något de svarat utan rejäla källreferenser.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...