Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Tack för att du delar, så jäkla coolt, blir nätstan sugen sälv
    • Jäkla man är tagget, min Mastertronic Essencial kommar på tisdag  faen hvor jobbigt man är på semester på Cypern.    Hoppes denne kommar bli en gamechanger som Alkatronic var för mig i sin tid, saknar den lite "bullerdåse"  tyst var den INTE     Blir også 2 stk Kessil A500X, skal bli roligt nu man fyller år. 
    • @wrang   Jag har alltid kört den man blandar själv. gör 5liter i taget tycker det funkar bra. Ludd i vätskan, menar du i reagensen eller i mätkoppen? får lite bakterieslem på ph elektroden men det har jag slutat bry mig om, verkar inte påverka. reagensen är klar och fin. Har en flaska på 0,5l som står vid kh keepern så fyller på den emellanåt från min 5litersdunk jag blandat. Min ena keeper är strax över två år. Bytte ut ph proben mot en milwakee efter kanske 6månader då org proben gick sönder. Jag har inte kalibrerat något sedan mellandagarna i julas. Mäter två ggr dagligen, morgon och kväll. Stämmer av den mot salifert kanske 1gg i månaden och det diffar sällan något.  Aldrig testat hanna kh, men har inte den fått dåligt betyg när det gäller osäkerhet kring mätvärdet? dvs den är lite svajjig.. Tycker salifert är det bästa på kh, billigt och enkelt. Kanske är din hanna som är fel och inte din KH keeper?   Köpte nyligen ytterligare en beg kh keeper som jag satte på mitt lilla lps kar på 180 liter. Den fungerar också jättebra de två månader den gått. I den sitter en org ph prob, upplever att den svajar lite mer i mätsäkerhet men är alltid inom 0,2 mot salifert. Om det sen beror på kalibreringen av pumpar, ph proben eller något annat är för tidigt att säga. Men känner att den är tillräckligt precis för att inte köpa ny prob eller kalibrera om
    • 1/10delsdosen av fluc har fungerat väldigt bra. I princip alla alger borta utan att jag märkt påverkan på korallerna. Nackdelen är att utan algtillväxgen så har mitt fosfat börjat krypa upp. Den senaste veckan har det gått från 0.1 till 0.13 så det är dags att göra något åt det.   Jag hillar inte GFO eftersom det tar upp så mycket spårämnen så därför tänkte jag börja med Lanthanum istället. Jag har satt min öppningsdos på att reducera fosfaten med 0.03 per vecka (dvs det som verkar vara uppgångstakten). Jag har mätt upp tillräckligt mycket lanthanum för att reducera hela mitt kar med 0.5ppm och spätt ut i 2.7L vatten. Nu använder jag en versa för att dosera 23ml kontinuerligt under 8 timmar per dag in i en slang som går ner hela vägen i skummarkroppen. Detta borde vara ett säkert sätt att dosera tycker jag. Extremt små volymer direkt i skummaren.  
    • För mig räcker det med att det konsumeras - alltså behövs doseras för att komma til NSW eftersom min strävan är att hålla åtminstone dessa nivåer. Jag har succesivt höjt nivåerna som ni ser därför går det inte att göra några objektiva bedömningar av resultatet. Om jag skulle försöka det så är det väldigt troligt att den elaka gubben placebo knackar på dörren. - Jag vill se något - därför ser jag,   MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...