Först vill jag vara tydlig med att detta är min personliga observationen, och ej föreningen Saltvattensguiden.
Under de senaste 5 åren har antalet "saltisar" gått ner. Detta baserar jag på aktivitet här på forumet, på Facebook och på omsättningen i våra specialbutiker. Antal butiker har gått från 2-3 i Stockholm, till 1st. I Göteborg är det ungefär samma utfall.
Min spekulation är att hobbyn blivit dyrare och att folk har mindre pengar över till en "dyr hobby". Enligt butikerna har frakterna blivit väldigt mycket dyrare för import och detta påverkar framförallt det levande. Inflationen och lågkonjunktur hjälper inte heller till att öka "inflödet" av nya saltisar.
Tyvärr så är min observation att väldigt många lägger ner hobbyn och tyvärr väldigt ofta ett Red Sea Reefers kar inblandat i nedläggningen.
Det är dessvärre ett känt faktum att Red Sea har eller har haft väldigt stora kvalitéts problem med sin Reefers serie, där silikonet släpper och om man inte observerar detta så resulterar det så småningom i en förödande vattenskada.
Min upplevelse är att hobbyn har uppgångar och nergångar, och blir man orolig över att bubblor i silikonet eller rent av en vattenskada uppstår, så finns det stor risk att man lägger ner hobbyn.
Red Sea har vetat om dessa problem väldigt länge och jag är väldigt besviken på att de inte gjort något åt dessa akvarium med kvalitétsbrister. Av egen erfarenhet så dök en bubbla upp 2 månader efter att garantin gått ut. Då erbjuds man att köpa ett nytt kar direkt från Red Sea till rabatterat pris (man rundar då också butikerna). Red Sea vill inte svara på VARFÖR detta uppstår, då jag misstänker att de skulle bli stämda, alternativt behöver åtgärda samtliga kar, om de erkänner om de har levererat bristfälliga akvarium.
Släppet av silikonet uppstår oftast uppe till höger hörn, men det uppstår också mellan botten och framruta. Under dessa år så har jag inte sett något samband i storlekar, utan det verkar drabba alla storlekar. Det verkar dock som att de större karen är överrepresenterade.
Red Sea är det populäraste märket och är ett väldigt prisvärt och komplett system. Själv så föll mitt val på Red Sea på grund av pris och utformning. Jag trodde verkligen att de hade justerat sina tidigare kvalitetsbrister gällande silokonsläpp.
Personligen så har jag monterat stag (euro bracers) mot framsida och kortsidor och jag skulle rekommendera att alla med ett Reefers att installera sådana. Jag har också slutat att köpa Red Sea produkter, då jag är väldigt besviken på deras hantering av hur de hanterat deras undermåliga akvarium. Ett akvarium bör hålla minst 15 år!
Red Sea har numera alternativa Reefers med stag, men detta borde ha kommit för minst 5 år sedan!
Man kan tycka: alla kar kan börja läcka
Svar: Ja absolut, men inte i denna omfattning. Kollar man på köp och sälj, så är det dessvärre väldigt många kar med bubbla i silikonet och behöver silikonas om. Min bedömning är att omfattningen är väldigt stor!
Jag anser att detta är förödande för hobbyn och detta drabbar oss salt akvarister väldigt mycket och det drabbar våra butiker när antalet saltisar blir färre!
Varför startar jag denna tråd? Jag vill göra våra akvarister medvetna om detta problem, som tyvärr drabbar betydligt fler än någon enstaka akvarist.
Lånad bild:
Av
nike83, · Postat