Nu har jag kört Salifert PO4: reagent i min Hanna Marin Master i några veckor och det fungerar ganska bra med stabila värden. Det behövs dock en omräkningsfaktor för att få värden som liknar Hannas. Lite osäkert i längden.
Det finns dock ett annat trick att använda Hannas mätare med ett annat märkes reagent. Det är att använda Tropic Marins PO4 - Pro och det skall ge samma läsning som Hanna - ingen omräkningsfaktor är behövlig. Ett aber är dock att Hanna Checkers provrör inte rymmer de 15 ml som behövs och några tyskar har kommit fram att om man använder 10 ml prov så behöver man bara använda 7 droppar av lösning 1 och 2 droppar av lösning 2. Nu har jag inte Hannas Checker utan deras Marin Master och dessa provrör rymmer 15 ml. Eftersom Hanna läser tvärs provröret så spelar mängden vätska ingen roll så det går använda 15 ml om metoden behöver det. Jag testade först med den tyska metoden och 10 ml prov. Det visade sig att framförallt lösning två var beroende av storleken på dropparna och den var väldigt trögflytande vilket gjorde att luft kunde komma in i första droppen. Men värdena svängde för mycket. Då kom jag på att jag kunde köra enligt orginalmetoden med 15 ml och analysera med deras komperator - efter det hälla över lösningen i en Hanna kyvett och läsa av med Hanna Marine Master i mitt fall. Med denna metod kan man läsa med checker också - häll bara i till märket
Då märkte jag ett par saker - TM:s avläsning av färgen genom deras komperator fungerar väldigt bra - även jag kan skilja mellan färgerna från 0.05, 9.07, 0,1 och 0,2.
Med FM:s avläsning läste jag 0,07, 0,06, 0,07, 0,07 Mycket lägre värden än vad mina tidigare Hanna värden visat - men kanske mer nära vad mina Oceamo analyser visat - senast sa Oceamo 0,14 och Hanna med samma vatten 0,29
Okey - då hällde jag över provet till Hannas kyvett och fick följande resultat 0,16, 0,14, 0,13, 0,13. - medelvärde - 0,14 Jaha-----
Sedan - på samma vatten - körde jag en körning med Hannas reagent i min Hanna Marin Master och fick serien 0,15, 0,14, 0,14, 0,12 - medelvärde 0,1375
Metoderna är jämbördiga när de läses i Hanna Marin Master - men är det rätt värde? Eller är värdet avläst med TM:s komperator rätt (ca halva värdet). Nämnas är att vi var två som läste av färgjämförelsen och det är ganska distinkta skillnader.
Jag kommer nu att göra någon veckas mätningar parallellt med bägge metoderna och finner jag att avläsningen med Hanna Marin Master är jämbördig så kommer jag nog gå över helt till TM:s reagent eftersom jag då får en second opinion på samma prov!
MVH Lasse
Av
Lasse, · Postat