Mitt svar är nej, jag har aldrig trott på att oorganiskt bundet fosfat frisätts från sten under normalt akvariepH. När vi ser att sten "frisätter" fosfat är det enligt min mening organisk ämnen som dör. Men det är nåt helt annat.
Jag har inlett ett test idag, så får vi se om jag har rätt.
Under tiden har jag sökt i litteraturen, och finner:
Calciumfosfat, alltså den direkt bildningenmellan calcium och fosfat, finns i olika fomer men samtliga är extremt svårlösliga, läs olösliga i vatten. Dvs, har du väl en gång bundit fosfat till calcium till någon form av calciumfosfatförening, kommer inte fosfat att lösas tillbaka till vattnet så länge du inte lägger stenen i saltsyra...... Detta är fakta
Men hur är det då med rena kalkytor, kalciumkarbonatytor? alltså sten. På dessa ytor binder fosfat, och JA, det stämmer att DEN bidningen är initialt inte en ren calciumfosfatkristallbildning, UTAN en ytbindning endast mellan Calcium och syret o fosfatjonen=denna bindning är svagare, och DEN bidningen skulle teoretiskt kunna gå tillbaka o frisätta fosfaten igen. MEN, denna bidning är kortvarig (tror jag) och övergår (vet jag) till så småningom bundet calciumfosfat, och DÅ är fosfaten där för evigt bunden. Det handlar om löslightskonstanten och den är för Ca+PO4=CAPO4 ((formeln är inte helt korrekt stochiometriskt) behäftad med en extremt låg löslighetskonstant. I folkmun helt olösligt, omätbar övergång till lösta ca o Po4 joner. Konstanten är i storlelskordningen upphöjt i minus9 till minus 29(för vissa former som tex hydroxyapatie). Vidare så har man visat att vid förekomst av fluor, som ju finns mkt av i ett akvarium, favoriseras denna inititala ytbidlning till den helt olösliga formen av hydroxapatit. Så kort sagt, kalksten kan suga upp Po4, men ej sen frisätta. Detta nyttjas ju i naturen, där vi kan se kalksten lite som GFO, en PO4 absorberare som mer eller mindre är en irreversibel process.
Jag kommer idag starta ett försök, där jag tagit en bit sten, först kokat den så den är steril. Låtit den ligga en timma i Hcl så jag lakar ur all Po4 (för i Hcl går det). Sedan lägger jag den i en saltvattenslösning med PO4 0.2 ppm i ngr dar. Sen tar jag upp stenen, o lägger den i 100% rent saltvatten (ingen po4), och skall mäta Po4 efter ngr dar.Tesen är att vattnet kommer forsatt ha 0 i Po4.
Återkommer med resultaten.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0009254121003089
Av
jonasroman, · Postat