Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Lyssnat lite på föredraget. Det är intressant att han försöker visa att kvoten har betydelse, det är vi ju en del som hävdat sen länge(I mitt fall dock enbart baserat på empiriska iakttagelser ) . Men sen är ju själva absolutvärdena viktiga också, vilket han väl berör. Om man tex har skyhögt Nitrat o till följd av det en hög NP kvot, så är ju inte åtgärden att höja PO4 utan sänka NO3 i första hand. Det är nog  i linje med fleras erfarenhet att kvoten bör vara betydligt högre än 16. Triton säger väl som sagt 100 (om jag minns rätt, dom kan ju ha ändrat sig).    Mitt kar har alltid funkat som bäst när jag ligger runt 3-5 i nitrat och 0.04 i po4, ja, ganska "normala" värden, så inte direkt överraskande. Ibland har po4 stigit lite mer utan att det verkat skada, men däremot när jag legat på 15 eller mer i nitrat har jag sett en försämring som jag inte kan sätta fingret på, men jag ser det bara. Det stämmer ju rätt bra, kvoten när det är precis som jag vill blir cirka 120 ish, men när mitt nitrat låg på 15 (fosfat steg ej signifikant ) höjdes såklart kvoten då till cirka 550. Det skedde inget katastrofalt dåligt, mer än att det såga lite "tröttare" ut.    Så ja, jag tror Delbeek har rätt, men jag tror inte gränserna för för lågt o för högt är så exakta, men säkert i det området han beskriver, +- 50% kanske.    Frågan uppstår alltid när man skall försöka rätta till kvoten: skall man höja det ena, eller sänka det andra? Det är DÄR absolutvärdena har betydelse, där jag tror man skall först rätta till det värde som är "uppåtväggarna", dvs oftast en sänkning av ngt, och sen fokuserar man på kvoten.   3 typexempel från vardagen säkert:    1) 25 i nitrat, 0.1 i Po4. Kvoten är 380, dvs för hög. Skall vi höja ngt så får vi höja po4 till 0.25 ish. 25 i nitrat o 0.25 i po4 är visserligen en bra kvot, men väldigt höga värden. Här skulle jag istället sänkt nitrat och försökt bibehålla po4 (samt acceptera en viss konkomitant sänkning av po4).  2) 5 i nitrat, 0.2 i fosfat. En kvot på 38, alltså i lägsta laget. Här är det ju bättre att sänka po4 som ju redan är högt, snarare än att höja nitrat. Ganska enkelt då vi har GFO mm.  3) 1  i nitrat och 0.015 i Po4. Inget ovanligt scenario. Kvoten är ganska perfekt , 102. Allt är bra kvotmässigt MEN vi ligger lågt på gränsen till svält, OCH små variationer i absolutvärdena ger stora variationer i kvoten. Här hade jag försökt höja båda (mata mer).    Så man måste väga in  absolutvärdena samt inse  att kvoternas gränsvården är inte superexakta och ej bli slav under kvoten till förmån för absolutvärdet.   Det är min syn på det hela   /Jonas             
    • alltså, det är fler som menar att det är bättre som sagt med en kvot en bra bit över 16/1 (undertecknad till exempel), så det är inget nytt med det. Det jag tycker är lite tveksamt är att han kan fastställa så exakt att kvoter över 167 just så börjar det bli dåligt igen. Det är naturligtvis dels en glidande skala, dels så mkt annats om spelar in (confounders) som gör att det inte går att dra sådana slutsatser.    Men rent empiriskt kan vi nog hålla med om att det är bra o ligga lite högre i kvot.    Skall lyssna igenom allt, det jag responderar på nu är det du refererade till. Kanske kommer mer från mig efter det.         
    • Här kommer några exempel! Ev cyano också eller bara cyano? Har börjat få en del röda fläckar i sanden också…Det mer brunaktiga bildar en del trådar, som ligger och fladdrar. En hel del syrebubblor i det som sitter på sten och bakvägg.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...