Gå till innehåll
  • Saltvattensguiden - Butiksträff 2023 - Aquariatech - banner.png

  1. Annonsörer informerar

    1. 196
      inlägg
    2. 16
      inlägg
    3. 20
      inlägg
    4. 82
      inlägg
  2. Saltvattensguiden & Forumet

    1. 7,2k
      inlägg
    2. 1,9k
      inlägg
    3. 1,2k
      inlägg
  3. Köp och sälj

    1. Information om Köp och Sälj   (5 369 besök till denna länk)

      Information som bör läsas innan man lägger ut en annons i Köp & Sälj.

    2. 19,3k
      inlägg
    3. 3,4k
      inlägg
    4. 796
      inlägg
  4. Mitt akvarium

    1. Arkiv Mitt akvarium

      Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

      73,1k
      inlägg
    2. 20,7k
      inlägg
    3. 49,2k
      inlägg
    4. 20,4k
      inlägg
    5. 6,6k
      inlägg
    6. 2,2k
      inlägg
  5. Akvariet

    1. Nybörjarhörnan

      Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

      86,2k
      inlägg
    2. 23,2k
      inlägg
    3. 21,1k
      inlägg
    4. 10k
      inlägg
    5. 20k
      inlägg
    6. 11,8k
      inlägg
    7. Inredning

      Sten, sand med mera...

      10k
      inlägg
    8. 4,5k
      inlägg
    9. 44,9k
      inlägg
    10. 23,4k
      inlägg
  6. Teknik

    1. 505
      inlägg
    2. 337
      inlägg
    3. 28,7k
      inlägg
    4. Pumpar

      Interna eller externa

      13,7k
      inlägg
    5. 12,1k
      inlägg
    6. 32,7k
      inlägg
    7. 121
      inlägg
  7. Övrigt

    1. 22,3k
      inlägg
    2. Affärer och nyheter

      Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

      7,1k
      inlägg
    3. Faror med saltvattensakvarium

      Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

      1,4k
      inlägg
    4. 2,9k
      inlägg
    5. 27,1k
      inlägg
  • Kommande händelser

    Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Info angående Köp och sälj.

     

    Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

    Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

     

    Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

    Mer info om beslutet.

  • Senaste inläggen

    • Har ett gäng ermiter 2 i varje kar tror jag. sist jag köpte tror jag någon eremit döda ett gäng. Har ju fortfarande koraller i karet. borde ju dra en hel del näring så skulle inte tro att jag ligger över, snarare under. Rengjort 1 kar med koraller idag. Såg att det snart är dags att rengöra det andra med.   Skall mäta näring i morgon,   
    • Har du någon övrig städpatrull? Eremiter+snäckor?    Vad är näringsvärdena på i vanliga fall? Sån där brunt gegg brukar komma när det är dags att få ner fosfaten en aning..
    • Hej Har haft algproblem i 6 månader i mina 2 fraggkar i källaren. Jag missade att en returpump hade lagt av. Mätte såg att kh mm var lågt och doserade i det andra karet. Dagen efter,, what..fortfarande lågt.. ökade doseringen. Tappat sjukt många koraller och därefter har jag fått enorma algproblem.   Jag har sänkt belysning styrkan. Ändrat på belysningtimmar. Skalat ned på vitt ljus. Rengör fraggrastar och koraller med 2 veckors mellanrum. Det är helt sjukt hur snabbt alger växer. Det lossnar skapligt enkelt, använder en tandborste för korallerna. Kan finnas någon hår alg som sitter värre, men 90 % går i princip spola bort eller manuellt avlägnsa med fingrar eller tandborste.   Har även använt  Flux rx för bryopsis /green hair algae i 14 dagar. Och visst det kanske inte exploderar i tillväxt med alger, men rengör jag inte på varannan vecka så börjar koraller att täckas av alger.   Har en dos Flux rx kvar.   Någon som har en tanke kring det hela? I varje 220 kar går  En foxface samt en desjardinii men de rör inte dessa alger.
    • bara apex optical sensor kvar 
    • För ett tag sen råkade jag ut för en total krasch i mitt kar där alla fiskar dog inom 14 dagar😢. karet var ca 1år 500liter och fiskbeståndet bestod av 15 st anthias 1st gul kirurg 1st vitbröstad 1st lila kirurg och 2st dvärgkejsare Allt var frid och fröjd fiskar och koraller såg ut att må bra. Pga lite låga näringsvärden så drog jag ner på vattenbytena och ökade på matningen. Åkte på semester i 10dagar🫣 och bad min son mata med jämna mellanrum samtidigt som jag lät foderautomaten sköta den dagliga utfodringen med flingor och pellets. När jag kom hem så låg två anthias ☠️på botten och vitbröstade var helt slemmig och lite prickig. Korallerna började se ordentligt visna ut med död vävnad och bruna till färgen. Min egen slutsats är hastigt försämrade vattenvärden som triggat sjukdom. Nu har jag flyttat allt levande från mitt gamla kar ink. revkeramik till ett nytt 600l som som har stått fisktomt i ca 40 dgr. Korallerna har återhämtat sig och växer ordentligt. Endast LPS och SPS Räkor och sniglar ser ut att må bra. 1. Tror ni som jag att det var Oodinium som mina fiskar fick 2. Gäller det samma cykel som för prick? 3. Hur länge skall karet vara fisklöst för att eventuella parasiter skall dö ut? Läst 70 dagar för prick ?   tacksam för synpunkter 
  • Köp & Sälj - Säljes

  • Köp & Sälj - Köpes

  • Köp & Sälj - Övrigt

  • Berätta för en vän!

    Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
×
×
  • Skapa Ny...