Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 211

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   1 Användare, 0 Anonym, 56 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,4k
    Antal ämnen
    659,2k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 057
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    herptil
    Senaste användare
    herptil
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Finns de någon syra som är bättre än den andra och varför.   kan få tag på båda syrorna för pooler så frågan också om det finns bättre syror än andra.        
    • Hej, kul att du kommer igång med salt! När det gäller design av saltkar finns lika många olika uppfattningar som personer. Så du kan säkert få många olika förslag.   Här är mina. Lido 200 är ett utmärkt kar för en budget setup. Men eftersom det har en del begränsningar (ingen sump) så skulle jag satsa på något billigt och low tech för att se om man gillar salt för att sedan eventuellt satsa på ett sumpkar senare ifall man känner att man vill det.   Här är vad jag skulle se till att ha. 1. En eller helst två cirkulationspumpar. Jag är partisk till begagnade eller billiga dc pumpar (typ jebao). 2. Doppvärmare (om du inte har varmt inne året om). 3. En värmekontroller till doppvärmaren så det inte blir fisksoppa om den går sönder. 4. Ny lampa gjord för salt. Antingen en ramp som får plats i locket eller en vanligare saltvattenslampa (köp begagnad så kan du spara mycket).   Vill du ta av locket så tycker jag nog man även behöver följande. 1. Automatisk vattenpåfyllning ATO. 2. Hoppnät.   Jag tycker inte att du behöver en skummare eller ett UVC. Eheim grejerna funkar säkert inte speciellt bra ändå… tror du kommer långt på bara vattenbyten och att begränsa antalet fiskar (och därmed matning).  
    • Jag kommer ha en pump till uvc filtret som pumpar 600l/h så kommer ha ca 1600l/h. Behövs en wave maker också? 
    • Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt.  Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har.    Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃  
    • @Lasse, Jag är naturligtvis helt överens med dig. När jag skrev om chemiclean  så var det mer att i jämförelse med andra preparat så jag inte orolig för mitt själva akvariums skull(att annat skall dö)  men givetvis  är det ur ett globalt synsätt oacceptabelt utan recept. Jag skall förtydliga detta när jag nämnde chemiclean  i min text. Jag tycker det är bra att du skriver det du vet om även andra preparat. 
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...